Vervangen brandstofpomp Clio 16v, demonteren benzine tank

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.

Vervangen brandstofpomp Clio 16v, demonteren benzine tank

Postby MarcoG » Tue 2 May 2006 20:02

Bij deze een samenvatting van het vervangen van mijn benzinepomp, misschien handig voor mensen die ook een pompje moeten vervangen.
Duurt ongeveer een dag als je het voor de eerste keer doet. Zou nu wel in een middag lukken. Veel gereedschap heb je niet nodig, alleen ringsleutels en een tang om je handremkabel los te wrikken uit je rechter achterremklauw.
Spreekt voor zich dat je zo min mogelijk (0,0 liter) benzine in je tank wilt hebben voordat je hieraan begint. :wink:

Het lukte dus "prima" zonder de handremkabels los te halen, alleen van de remklauw rechtsachter heb ik em losgehangen om nog een millimeter extra manouvreer-ruimte te krijgen.
Wat ik wel heb moeten loshalen was:
-de uitlaatdemper (gewoon loshangen was net genoeg, die hoeft er niet helemaal voor onderuit),
-het rechterachterwiel
-en je reservetank loshangen (zie foto).
Daarmee moet je genoeg plek hebben om je tank te kunnen loshangen (5 bouten in totaal).


Eerst nieuwe pumpke bestellen -Walbro 255liter/uur GSS 341 high pressure- sterkere hadden ze niet. Voor €112,- binnen 36 uur in huis vanuit Texas:
Image
Image

Dan krikke men de auto eens goed op...zo hoog als ie gaat (Heerlen style):
Image

Dan haal je de reservetank los van de grote tank en demonteert de uitlaatdemper (loshalen van je middendemper is voldoende, ding kan blijven bungelen). Je haalt de overige slangen los van je tank, markeren met wat tape is handig om ze op de juiste plek te kunnen terugmonteren.
Zo zou het moeten lukken om met wat passen, draaien en wrikken de volledige tank eronderuit te kunnen halen. Reservetank blijft gewoon hangen onder de auto, zie foto boven.

Dan moet je dus die grote ring openen om bij je pomp te kunnen komen. Zonder een passende tang maar met een werkend stel herses...2 schroevedraaiers en een lange lijmklem (of ander stuk staal) om de ring -met daaronder de pomp- te kunnen losdraaien:
Image

In het handboek stond dat je de ring naar alle waarschijnlijkheid toch kapot maakte en dat je dus maar gelijk met een stuk hout die hele ring naar de k*%$e kon jassen...rare gasten.

Vervolgens freubel je het iets kleinere pompje (dan de standaard bosch-pomp die je net kapot is gegaan) netjes erin.
Dat rubber wat onderin de houder zat zit nu in een licht gewijzigde positie en een stukje van het bij de nieuwe pomp bijgeleverde stukje (cm of 6) brandstofslang zit aan de "bovenzijde" (nu dus de onderzijde van op de foto bekeken, pomp staat namelijk ondersteboven op de foto) om de pomp in de iets te grote houder naar beneden te drukken en goed klem te houden. Dat stukje slang drukt de pomp dus vet naar beneden en dat is nodig omdat anders dat filtertje niet erop gezet kan worden omdat de houder (dat vergeelde stuk plastic) in de weg zat. Klinkt misschien iets ingewikkelder dan het is, je ziet het wel als je ermee bezig bent:
Image

Oh ja, de houder bestaat uit 2 helften die via die twee alu buisjes (zie die 2 plastic "kokers" links op de foto) bij elkaar gehouden worden. Die "kokers" schuif je dus over die alu-buisjes heen. Aan het einde van 1 van die buisjes zat een popnagel die ik heb moeten vernielen om de houder te kunnen openen en daar zit nu die schroef en dat ringetje wat ook alles prima bij elkaar houd. Ik had er ook een plastic plug in gepropt maar die zal over 15 jaar wel opgelost zijn.
Kan ik nog melden dat je goed moet opletten hoe de pomp in de houder zit zodat ie ook daadwerkelijk in de tank gaat passen. Ik had het hele zaakje netjes in elkaar tot ik erachter kwam dat de benzine-pomp nog een kwart-slag gedraaid moest worden in de houder omdat anders het hele zooitje niet in de tank pastte (filter zat in de weg).

En vervolgens alles weer in omgekeerde volgorde terug monteren.
Vergeet niet elke leiding weer terug te demonteren! en te controleren anders spuit je de benzine over de tank heen.
MarcoG
 
Posts: 2260
Joined: Thu 17 Jun 2004 21:46
Location: Heerlen (L)

Re: Vervangen brandstofpomp Clio 16v, demonteren benzine tan

Postby Guest » Wed 18 Apr 2007 7:13

MarcoG wrote:Vergeet niet elke leiding weer terug te demonteren! en te controleren anders spuit je de benzine over de tank heen.


het mag blijven hangen na de montage, 2maal demonteren doen we niet aan :lol:

fijne uitleg ! Heb je nog iets aan.
Guest
 

Re: Vervangen brandstofpomp Clio 16v, demonteren benzine tan

Postby Daan2D » Tue 8 Jan 2008 13:31

Erg handig, dit moet binnekort ook gebeuren bij mij :p waar had je dat pompje ergens besteld??

Gr Daan2D
User avatar
Daan2D
 
Donateur
Posts: 2244
Joined: Sat 14 Apr 2007 13:06
Location: Simpelveld
Car: Megane 2 Grand Tour

Postby Niels-16v » Wed 11 Feb 2009 21:13

Ik zag toevallig dit topic voorbij komen.
Toevallig heb ik ook laatst mijn benzinepomp vervangen, en er is ook nog een andere mogelijkheid om dit te doen, wellicht bij een aantal al bekend.
Op deze manier ben je binnen een halfuurtje klaar. (als de achterbank er al uit ligt :p )

Omdat ik geen zin had de hele tank er onderuit te halen (wat erg veel werk is), heb de ik de pomp vanaf de bovenkant eruit gehaald.
Mijn achterbank was er toch al uit dus ik had hier geen last van :D

Dit is heel goed te doen door (voorzichtig!) direct naast de vlotter een vierkant gat te slijpen, hierna kan het metaal omgeklapt worden.
En nu zit je direct boven de pomp, en kan deze direct vervangen worden :)

Het is wel het veiligst als je aan dit karweitje begint met een lege tank, toch ligt de tank enkele cm onder het metaal, dus met een beetje precisie is het goed te doen.
Als je de pomp vervangen hebt klap je het metaal weer terug en ben je klaar.

Image

Image
Niels-16v
 
Posts: 272
Joined: Mon 17 Apr 2006 15:44
Location: Duiven

Postby Abel » Thu 12 Feb 2009 8:06

|: |: |:
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Postby Riël » Thu 12 Feb 2009 8:56

ja inderdaad :)

Ik slijp ook de voorkant weg als ik de aan de versnellingsbak moet :p


Zo kan iedereen wel sleutelen :) Echt, zo lastig is het niet even de tank weg te nemen :p
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby Maarten-Jan » Thu 12 Feb 2009 10:13

Maar toch, als renault daar nou gewoon een luikje had gemaakt :p

Neemt natuurlijk niet weg dat bovenstaande een baggeroplossing :D
Maarten-Jan
 
Posts: 4572
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Postby Maarten-Jan » Thu 12 Feb 2009 10:18

Maar toch, als renault daar nou gewoon een luikje had gemaakt :p

Neemt natuurlijk niet weg dat bovenstaande een baggeroplossing :D
Maarten-Jan
 
Posts: 4572
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Postby Niels-16v » Thu 12 Feb 2009 11:54

Haha wat een mooie reactie's op mijn stukje.
Als je heel veel tijd wil besparen, en het je niet zo heel veel kan schelen om een stukje weg te slijpen dan is dit een ideale oplossing 8)

Ik ben er mee eens dat renault hier niet goed over nagedacht heeft.
Niels-16v
 
Posts: 272
Joined: Mon 17 Apr 2006 15:44
Location: Duiven

Postby sieger everts » Thu 12 Feb 2009 12:40

haha geweldig! :grin:

lekker recht door zee, houd ik wel van. En als je het weer netjes afwerkt moet het niets uitmaken (Y)
sieger everts
 
Posts: 1742
Joined: Tue 29 Mar 2005 14:42
Location: Assen

Postby PaulM » Thu 12 Feb 2009 14:45

tis wel beetje oekiewakie sleutelen zo he :D
PaulM
 
Donateur
Posts: 4975
Joined: Wed 27 Jul 2005 10:14
Location: Nijmegen

Postby Steven » Thu 12 Feb 2009 15:04

Dit is pas ghettostyle :lol:

Slijp alleen volgende keer een rond gat, dat is zowel technisch als optisch gezien mooier. :D


Bestaat Marco trouwens nog?
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby antoine » Thu 12 Feb 2009 15:19

Uit een andere clio een stuk ijzer slijpen met daarin het ronde gat. Dit aanpassen zodat het netjes past, daarna vastlassen... Sjit, moet die tank er nog onderuit.. :D
antoine
 
Posts: 7698
Joined: Sun 19 Jan 2003 17:51
Location: mont chêne
Car: Renault Clio III RS

Postby Jean-Paul-S » Thu 12 Feb 2009 16:59

Steven wrote:Dit is pas ghettostyle :lol:

Slijp alleen volgende keer een rond gat, dat is zowel technisch als optisch gezien mooier. :D


Bestaat Marco trouwens nog?


In cup clio's zit standaard een rond gat :p
User avatar
Jean-Paul-S
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Postby Riël » Thu 12 Feb 2009 23:15

Steven wrote:Dit is pas ghettostyle :lol:

Slijp alleen volgende keer een rond gat, dat is zowel technisch als optisch gezien mooier. :D


Bestaat Marco trouwens nog?


Jep, met clio zelfs.
Vrij ongewijzigde staat eigenlijk :p Maargoed, zelfde plannen :)
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby Daan2D » Fri 13 Feb 2009 1:35

paar weken terug nog gespot op het werk, ben zelf nog even n fototje gaan maken! :p

hij had toen wel andere velgen, 16ers speedline maxi look, die wat naar buiten staan, van de bestuurders kant was het achterscherm niet zo lekker meer :(
User avatar
Daan2D
 
Donateur
Posts: 2244
Joined: Sat 14 Apr 2007 13:06
Location: Simpelveld
Car: Megane 2 Grand Tour

Postby mark 5t » Fri 13 Feb 2009 18:51

@ JP idd gewoon een rond dekseltje er overheen met pop nagels :D
mark 5t
 
Posts: 7630
Joined: Thu 14 Feb 2002 0:00
Location: roden

Postby Jean-Paul-S » Fri 13 Feb 2009 19:16

mark 5t wrote:@ JP idd gewoon een rond dekseltje er overheen met pop nagels :D


Bij mij zat er een schroef, zo kon je die deksel ff wegdraaien (Y) Moet er nog ergens een foto van hebben :~

hehe vond nog een foto van de oude cup carros van mij :p

Image

En de foto het benzinepomp-vervangingsluik-zonder-demontage-van benzine-tank:

Image
User avatar
Jean-Paul-S
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Postby Wouter » Fri 13 Feb 2009 19:55

en gewoon in de achtertuin he :lol:

:worship: :worship:
Wouter
Über-Spammer
 
Posts: 14527
Joined: Sun 21 Aug 2005 19:50
Location: Nieuw Vennep

Postby CySt » Sun 28 Feb 2010 0:57

Ik heb sinds ik mijn Clio heb last van een lekkende tank. Dit gebeurt echter alleen als ik hem volgooi, zodra hij op 3/4 komt stopt het lekken. Nu zou je zeggen, gooi hem niet vol, maar ik zou het toch fijn vinden om het eindelijk eens te fixen.

Hij lekt benzine op de uitlaat en de garage heeft hem een keer op de brug gezet. Hun verklaring was dat de tank bovenop een inkeping heeft voor de slangen en de vlotter en daar zit een rubber omheen om het af te dichten. Als de tank vol is klotst de benzine heen en weer en lekt het door het rubber heen. Dit rubber zou dan vervangen moeten worden om de lekkage te verhelpen. Is dit een logische verklaring en zo ja, kan ik dit rubber vanaf boven vervangen, vanuit de achterbank dus of moet de tank er perse onder vandaan?

Thnx alvast voor de suggesties! :).
CySt
 
Posts: 243
Joined: Thu 23 Aug 2007 10:49

Postby CySt » Sun 28 Feb 2010 1:18

Edit knop werkt niet in dit topic, dus even een nieuwe post. Hier een link naar mijn lekkende tank: http://www.youtube.com/watch?v=iuzK7D55PmQ
CySt
 
Posts: 243
Joined: Thu 23 Aug 2007 10:49

Return to Algemeen



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group