Wat mag wel en niet m.b.t. een zwaardere motor inbouwen?

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.

Wat mag wel en niet m.b.t. een zwaardere motor inbouwen?

Postby mrass » Mon 2 Feb 2009 21:38

Het lijkt mij een leuk project om b.v. een clio rsi blok in een express te bouwen.
Het hele technische verhaal kom ik wel uit maar wat is nou wettelijk toegestaan wat betreft vermogens toename?
De rdw site is redelijk vaag wat dat betreft, wel is een indentificatie onderzoek mogelijk voor samengestelde voertuigen maar zou graag
willen weten wat voor kans ik op goedkeuring heb..
Wie heeft hier ervaring mee?
mrass
 
Posts: 8
Joined: Tue 11 Sep 2007 0:36

Postby Tom » Mon 2 Feb 2009 21:46

Was dat niet max. 30% vermogenstoename (indien meer, keuren) en het aantal cilinders moet gelijk blijven (anders altijd keuren)???????
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Roy » Mon 2 Feb 2009 21:46

Max. 40% procent vermogenstoename. :)
Roy
Moderator
 
Posts: 6618
Joined: Wed 28 Mar 2001 0:00
Location: Zuid-Holland

Postby Tom » Mon 2 Feb 2009 21:49

Zijn er zelfs GTT's hier die je moet laten keuren volgens mij (0)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby mrass » Mon 2 Feb 2009 21:53

Ja, maar is dat dan met het zelfde motortype (chiptuning, turbo,etc)?
En hoe gaan ze bij een totallosse auto het vermogen achterhalen na een zwaar ongeval?
De verzekering geeft je nooit het voordeel van de twijfel.
En bij een ongeval met letsel praat je al gauw over tienduizenden euro's..
mrass
 
Posts: 8
Joined: Tue 11 Sep 2007 0:36

Postby Wouter » Mon 2 Feb 2009 22:00

mrass wrote:Ja, maar is dat dan met het zelfde motortype (chiptuning, turbo,etc)?
En hoe gaan ze bij een totallosse auto het vermogen achterhalen na een zwaar ongeval?
De verzekering geeft je nooit het voordeel van de twijfel.
En bij een ongeval met letsel praat je al gauw over tienduizenden euro's..


ALs een auto technisch total loss is moet ie worden gesloopt.
Wouter
Über-Spammer
 
Posts: 14527
Joined: Sun 21 Aug 2005 19:50
Location: Nieuw Vennep

Postby mrass » Mon 2 Feb 2009 22:07

Ja ok, maar wat zegt mijn verzekering als er aan de motor van die auto geknutseld is of er zelfs een kompleet andere motor in zit?
mrass
 
Posts: 8
Joined: Tue 11 Sep 2007 0:36

Postby Tom » Mon 2 Feb 2009 22:09

Er blijft natuurlijk een ietwat grijs gebied over. Zo denk ik erover:


Bij een ongeval met zware motor schade:

- standaard motor > Niets aan het handje
- standaard motor met meer dan 40% toename > Waarschijnlijk niet meer te controleren dus heb je geluk
- andere motor die af-fabriek meer dan 40% meer vermogen heeft dan je blok op kenteken > Problemen
- andere motor die af-fabriek minder dan 40% meer vermogen heeft dan je blok op kenteken > Geen probleem
- andere motor die af-fabriek minder dan 40% meer vermogen heeft dan je blok op kenteken maar door tuning de 40% overstijgt > Waarschijnlijk niet meer te controleren dus heb je geluk
- andere motor met een ander cilinder aantal > Problemen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Wouter » Mon 2 Feb 2009 22:11

Het is niet in de WAM uitgesloten dus moeten ze uitkeren.

Afhankelijk van je verzekeraar en voorwaarden kan het wel zijn uitgesloten, in geval van een ongeval kan je verzekeraar de schade op jouw verhalen

ALs er niets in de voorwaarden staat, moeten ze gewoon afhandelen zonder er bij jou moeilijk over te doen.

Overigens zou je verzekeraar zich wel kunnen beroepen op verzwijging. (artikele 6:928 / 929 / 930). Ik zal morgen eens kijken of er jurisprudentie is hierover.
Wouter
Über-Spammer
 
Posts: 14527
Joined: Sun 21 Aug 2005 19:50
Location: Nieuw Vennep

Postby Steven » Mon 2 Feb 2009 22:25

Je hoort toch wel eens mensen die het gewoon bij de verzekeraar melden en dan ist vaak goed toch?

Wel boeiend om te weten dit :)
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby mrass » Mon 2 Feb 2009 22:26

Ik denk dat Tom wel aardig goed zit, maar kan niks over die 40% regel vinden.
Zou wel betekenen dat als ik een express met een 1.4e motor met 80pk zou beginnen ik naar maximaal (80+40%) 112pk mag..
Dus een rsi blok zou op het randje zijn.
Maar toch ben ik benieuwd wat de rdw er van zou vinden en natuurlijk mijn verzekering, en welke invloed het op mijn premie heeft.
mrass
 
Posts: 8
Joined: Tue 11 Sep 2007 0:36

Postby Tom » Mon 2 Feb 2009 22:28

Dan bel/mail je die partijen even.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby mrass » Mon 2 Feb 2009 22:37

mrass
 
Posts: 8
Joined: Tue 11 Sep 2007 0:36

Postby Wouter » Tue 3 Feb 2009 20:25

Er zijn een aantal rechtelijke uitspraken al geweest hierover.

Je bent het verplicht om te vermelden bij je verzekeraar iig.
Wouter
Über-Spammer
 
Posts: 14527
Joined: Sun 21 Aug 2005 19:50
Location: Nieuw Vennep

Postby Tom » Tue 3 Feb 2009 23:40

Wanneer? Volgens sommigen levert een open luchtfilter al minstens 10pk op (S) , dus moet je dat dan ook melden? Snap je, weer zo'n lekker vaag gebied.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Steven » Wed 4 Feb 2009 8:32

Mijn Williams heeft standaard al teveel :D
Edit: ohnee, hij heeft al meer dan 160k gelopen, dus heb nog maar de helft :(

Maargoed het zal wel zijn bij meer dan iets van 10% en zeker bij een andere motor denk?
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby tutuur » Wed 4 Feb 2009 17:13

word in dit geval gekeken naar pk's? is natuurlijk ook de vraag.
zo is het ook mogelijk om meer koppel uit een blokje te peuzelen en op een lager toerental te blijven, op deze manier zal je minder snel bij de grens in de buurt komen :D
grtz
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14242
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Jochem de Haas » Sun 8 Feb 2009 11:25

Het staat bij mij in mijn taxatie rapport , dat er een andere motor in ligt. En de verzekering heeft hem gewoon geaccepteerd.

Wat de politie doet bij aanhouding is maar de vraag....aangezien ie niet meer voldoet aan de orginele type goedkeuring ...........
User avatar
Jochem de Haas
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 13963
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater

Postby -PAZ- » Sun 8 Feb 2009 16:54

Staat er dan ook bij jou aangeven hoeveel vermogen je nieuwe blok geeft??
-PAZ-
Über-Spammer
 
Posts: 11268
Joined: Fri 11 Jun 2004 16:55
Location: ijzendijke

Postby Jochem de Haas » Sun 8 Feb 2009 17:43

Nee dat dan weer niet maar ja een 1.8 met turbo .....
lijkt me logisch dat dat meer vermogen geeft dan een 1.4 ( jajaja daar kan net zoveel aldan niet meer vermogen uit komen :p )
User avatar
Jochem de Haas
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 13963
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater

Postby Karp » Mon 9 Feb 2009 22:51

Maar heb je dat dan ook op kenteken. (1.8 turbo)

1.7 turbo heeft ook evenveel pk`s als 1.4 turbo, dus dat maakt niet altijd wat uit. Als het op kenteken is aangepast is er niets aan de hand lijkt me.
Karp
 
Posts: 366
Joined: Fri 27 Jul 2007 17:28
Location: Gouda

Postby volvodspec » Tue 17 Mar 2009 20:28

Tom wrote:Er blijft natuurlijk een ietwat grijs gebied over. Zo denk ik erover:


Bij een ongeval met zware motor schade:

- standaard motor > Niets aan het handje
- standaard motor met meer dan 40% toename > Waarschijnlijk niet meer te controleren dus heb je geluk
- andere motor die af-fabriek meer dan 40% meer vermogen heeft dan je blok op kenteken > Problemen
- andere motor die af-fabriek minder dan 40% meer vermogen heeft dan je blok op kenteken > Geen probleem
- andere motor die af-fabriek minder dan 40% meer vermogen heeft dan je blok op kenteken maar door tuning de 40% overstijgt > Waarschijnlijk niet meer te controleren dus heb je geluk
- andere motor met een ander cilinder aantal > Problemen



dat dikgedrukte mag je op je buik schrijven. op dit onderwerp heb ik me aardig verdiept gezien m'n ombouw van gt T blok in m'n volvo 340.

een motor die NIET standaard in jouw type auto geleverd is MOET omgekeurd worden. afhankelijk van het feit of je de 40% vermogenswinst t.o.v. origineel voor jouw auto overschreid bepaald de hoeveelheid tests die de rdw uitvoerd.

in mijn geval gooi ik dus een c1j in een 340, welke met b14 is geleverd. dat de cyl inhoud, aantal kleppen e.d. hetzelfde zijn als origineel boeit helemaal niets, ik moet naar de rdw.

het vermogen van de c1j is 80% winst t.o.v. wat ik standaard in een 340 heb, dus ik zit aan het maximale aantal tests (kost me rond de 1000 euro):

- std papierwerk
- weging
- controle correcte inbouw
- geluidstest
- rijgedragtest

overschreid je de 40% vermogenwinst NIET met een blok wat NIET in jouw auto standaard geleverd is dan vervalt de rijgedrag en geluidstest, scheelt weer een hoop geld (blijft qua kosten rond de 400 euro over).

het is wel listig, want het vermogen nameten kan het rdw NIET! je kan het in principe wel bijv zo aanpakken (kw's zijn als voorbeeld):

een 340 heeft std 50kw, een 5gtt heeft standaard 100kw, je fokt dit op naar 300kw en je zorgt dat je daar een officieel bewijs van hebt (uitdraai vermogenstestbank door gecertificeerd bedrijf) dit overleg je bij de rdw herkeuring en als de auto de tests doorstaat komt er keurig netjes 300kw op je kentekenbewijs te staan!

het is in principe al zo, dat als je jouw motor opblaast, en vervangt door een identiek exemplaar, waarbij je dus een ander motoridentificatienummer hebt (ander typeplaatje) je dit al bij de rdw moet laten wijzigen, in dat geval zal even langskomen bij het rdw keurstation genoeg zijn.

heb je schijt aan deze regelgeving dan volgt directe inbeslagname als de politie bij controle ter plaatse aan kan tonen dat het blok niet in jouw auto hoort, de auto wordt dan alsnog afgeleverd bij het rdw om de gegevens na te gaan.

ben je betrokken bij een zwaar ongeval waar de technische recherge voor op onderzoek moet en er ligt een ongeconformeerde motor in je auto, dan ben je waarschijnlijk NIET verzekerd!! elke motorombouw is er dan ook eentje om behoorlijk bij na te denken, zeker over deze zaken

bij een ombouw geld, eerst de rdw en dan de verzekering.

is de verzekeraar het niet met je ombouw eens, zelfs niet na de keuring van het rdw, dan wordt het tijd voor een andere verzekeringsmaatschappij. de verzekeraar mag niet bepalen wat voor auto je rijd, of hoe je die (legaal) vertroeteld.
volvodspec
 
Posts: 61
Joined: Sun 21 Dec 2008 19:29

Postby Tom » Tue 17 Mar 2009 22:06

En wat als de motor wel standaard is geleverd in je auto? Mag het dan wel zonder keuren?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby volvodspec » Tue 17 Mar 2009 22:13

volvodspec wrote:het is in principe al zo, dat als je jouw motor opblaast, en vervangt door een identiek exemplaar, waarbij je dus een ander motoridentificatienummer hebt (ander typeplaatje) je dit al bij de rdw moet laten wijzigen, in dat geval zal even langskomen bij het rdw keurstation genoeg zijn.


zoals reeds genoemd, verzekeringtechnisch is dat wel het slimste om te doen (kentekenbewijs wordt aangepast adhv de motortypenummers)
in dat geval is het enkel papierwerk en dat is bij elk rdw station te verwezenlijken.

het moet overigens ook zo zijn, dat de motor identiek moet zijn als wat de fabriek in dat model geleverd heeft.

als ik bijv naar de 340 kijk, was deze pas na 1986 te voorzien van een 1.4 of 1.7 motor. je mag dan ook niet verwachten dat als je dan in een 1983 340 een 1.7 motor legt (wat de fabriek dus ook nooit heeft gedaan!) je dit kan regelen met enkel wat papiertjes.. er zijn ongetwijfeld vergelijkbare voorbeelden zijn binnen de renaults maar die kan ik me zo niet voor de geest halen.
volvodspec
 
Posts: 61
Joined: Sun 21 Dec 2008 19:29

Postby Roald » Wed 18 Mar 2009 6:48

@volvodspec, Thx voor deze info erg handig gezien ik zelf aan een 2.0 ombouw of motorwissel (F7R ipv F7P) zit te denken.
Roald
 
Posts: 1704
Joined: Wed 17 Jul 2002 17:28
Location: Amersfoort
Car: 19 16v PhII 2.0T

Postby cliogek » Mon 28 Feb 2011 15:58

Ik heb heel wat Opels gereden met andere motorblokken erin.
Dit heb ik nooit op kenteken laten zetten en nooit bij de verzekering gemeld.
De laatste was een Corsa B met 2300 16V ITB motor met 243pk.

Een Kadett Coupé met 2400 motor werd door toedoen van een ander totallos gereden en de verzekering heeft niets gezien, maar daar kan je flink de mist mee ingaan dus melden zou ik zeker doen. Alleen willen sommige maatschappijen dan niet meer verzekeren!

Het is altijd zo geweest dat een motorwijziging of kleurwijziging altijd via het RDW dient te worden aangepast en dat is nu ook nog zo.
Niemand doet dit en de gemiddelde agent weet niet hoe een standaard blok eruit ziet. Dus zorg dat je niet opvalt met zwarte ramen of herrie uitlaten.
Het verschil - sinds kort - is dat er geen geluidstest en weggedragstest meet hoeft te worden gedaan bij auto's van 1997 of ouder. Een simpele kentkenkeuring volstaat mits alles een beetje netjes is ingebouwd, de auto deugt en de remmen op het vermogen zijn aangepast.
Kosten bedragen rond de 75 Euro.

Is de auto van 1998 of jonger, dan moet er een uitgebreide test komen met weggedrag en geluidstest.
Totaalkosten rond de 675 Euro met het risico dat de auto niet door de keuring heen komt.

Dus alles netjes inbouwen, motor erin met gegevens donorauto bekend, dempertjes en kat laten zitten en er is niks aan de hand mits de auto ouder is dan 1998.
Dan ben je voor 75 Euro klaar en dan kan je de motor gaan aanpassen/tunen. Dan heb je de motor in ieder geval op het kenteken staan.
Last edited by cliogek on Mon 28 Feb 2011 16:35, edited 1 time in total.
2004 Clio II 2.0 16V RS182(Smurf) - 2010 Twingo II 1.2 16V Dynamique(Roompie)
User avatar
cliogek
 
Donateur
Posts: 729
Joined: Sat 26 Dec 2009 19:00
Location: Nijmegen
Car: Clio RS182

Postby tutuur » Mon 28 Feb 2011 16:06

1 opmerking: in dit geval heb je niks meer met 40% te maken (Y)
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14242
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby cliogek » Mon 28 Feb 2011 16:32

tutuur wrote:1 opmerking: in dit geval heb je niks meer met 40% te maken (Y)


Volgens mij maakt zelfs dat niks meer uit.
Naderhand tunen wordt inderdaad gedaan omdat zonder tuning het geluid minder is. Daarna gaat het originele filter eraf, originele uitlaat er onderuit enz.

Alleen krom waarom dit geldt voor auto's van 1997 en ouder.
Een moderne auto is over het algemeen veiliger en met minder kans op roest en rotte plekken.
Mijn Corsa 2300 was van 2000 dus dan zou ik een dure keuring moeten doen terwijl alles aan de auto nieuw was en versterkt/verbetert.
2004 Clio II 2.0 16V RS182(Smurf) - 2010 Twingo II 1.2 16V Dynamique(Roompie)
User avatar
cliogek
 
Donateur
Posts: 729
Joined: Sat 26 Dec 2009 19:00
Location: Nijmegen
Car: Clio RS182

Postby tutuur » Mon 28 Feb 2011 16:38

Heeft iets met europese wetgeving te maken...
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14242
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Ronald1916V » Mon 28 Feb 2011 17:41

Als 't een auto van voor '98 is dan gewoon lekker een ander blok er in lepelen. RDW bellen, 100 euro pinnen en naar de RDW rijden. ze kijken alleen of het er allemaal degelijk uit ziet en of je niet de kans hebt dat je 'm verliest. ze controleren zaken als wielbasis en gewicht. en hoppa, een 1.8 8V op kenteken van je Express. :)

Die regel is sinds kort namelijk gewijzigd, eerder zat je altijd aan die Lelystad regel dat je een weggedragtest e.d. moest doorstaan. Tegenwoordig hoeft dat niet meer voor een auto van voor '98. geen idee waarom, hier krijg je echt de gekste dingen van maar ik zou zeggen. lekker benutten die regel. :wink:

EDIT: zie al dat iemand me voor geweest is.. geen idee of het 75 of 100 euro is.. neem nou maar gewoon 100 euro mee, heb je in ieder geval genoeg bij je om nog te tanken onderweg ofzo. :p
User avatar
Ronald1916V
 
Donateur
Posts: 5541
Joined: Sat 6 Aug 2005 18:12
Location: Zwolle
Car: Renault 19 2.0 16V

Return to Wetgeving



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group