Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Vertel hier alles over je project.

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby Merijn » Wed 3 Jun 2015 11:42

Dat is zeker waar... :) Wij hebben er ook geen problemen mee en daarom heeft het ook geen prioriteit. Is wel mooier, vind ik. :P
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31486
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby Steven » Sat 6 Jun 2015 15:51

En iets aerodynamischer ;)
Uiteindelijk hoeft het niet veel te kosten en het spaart uiteindelijk wel je remmen iets in theorie, maargoed het is niet direct noodzaak.

Ding wordt mooier en mooier Luuk, chapeau (Y)
Dat rusty past eigenlijk ook niet meer straks hehe.
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby derbimarcel » Tue 9 Jun 2015 10:28

Ik zou geen remkoeling maken, heb er even mee rond gereden naar kreeg daardoor de remmen niet warm genoeg meer op de ring.
Gevolg dat ze gewoon minder remmen en hard blijven piepen.
Zou het eerder aanleggen voor besparing van wiellagers dan voor de remmen zelf.
Ring rondes: 1127 (clio 16v 2.0)
User avatar
derbimarcel
 
Donateur
Posts: 843
Joined: Fri 2 Jul 2010 20:20
Location: zwartewaal

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby Merijn » Tue 9 Jun 2015 11:38

Goeie tip, Marcel! (Y)
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31486
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby LuukRS » Thu 16 Jul 2015 14:52

Even twee updates samen gevoegd met een foto dump :foto: :smile:

Als eerste Marcel bedankt voor je telefonische hulp, uitleg en foto's :worship: :worship: :worship: :worship:
Ondanks de drukte van de studie toch weer tijd gehad om even een upgrade te plaatsen en te testen.
Had de set topmounts al een poos geleden gekocht maar zag een beetje op tegen het afdraaien van de demppatronen achteraf viel dat onwijs mee. Het goed vast krijgen bleek wat lastiger. Met een bonkende topschotel op de Nurburgring tot gevolg (N)
Eenmaal terug weer alles losgehaald en toen nogmaals goed vast gezet en speling's vrijgemaakt.
Image
Image
Image
Image
Image

Even weer een kleine update. Ergernis nummer 2 is ook verdwenen en vervangen voor een 2e kuipstoel. Het is een OMP geworden omdat dat de enigste knappen in maat XL was.
Jammer genoeg is het wel een buizenframe maar om hem daar nou voor te laten staan :p
Ook vandaag even de Clio een goed sopje gegeven een gekleid en een vers laagje was erop + een Nurburgring sticker iets wat dit kleine monster nou toch wel eens heeft verdient.
Op de planning staat roest aanpakken ik hoop de binnen nu en 2 maanden te kunnen aanpakken. In het najaar hoop ik de achteras bevestiging te kunnen oplappen. De roest rondom de achteras is er wel maar valt nog te overzien de dorpels en zijschermen worden rap slechter.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
User avatar
LuukRS
 
Donateur
Posts: 910
Joined: Thu 3 May 2012 19:27
Location: Beverwijk NH
Car: Meerderen Renault's

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby Jochem de Haas » Thu 16 Jul 2015 17:01

Gaaf hoor....
soms kriebelt t
User avatar
Jochem de Haas
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 14147
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby Steven » Thu 16 Jul 2015 19:46

Die roest? Jochem je moet es lekker wat van die rommel uitdunnen man, tig project maar kleine beetjes aandacht geven heb je ook niets aan :p

Luuk, ding wordt langzamerhand toch steeds mooier zo, mag alleen wel een spacertje hebben achter als ik het zo zie of die camber update doen met losse astappen.
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby Jochem de Haas » Thu 16 Jul 2015 20:39

Ja ach.....Momenteel maar 1 project.
Huis..buitenkant schilderen
User avatar
Jochem de Haas
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 14147
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby Chris » Fri 17 Jul 2015 6:30

Super Luuk!

(nogmaals) Nu nog even ónze plaathouder erop... >)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
User avatar
Chris
Erelid - Moderator - RvT
 
Donateur
Posts: 21995
Joined: Sat 3 Mar 2001 0:00
Location: NL

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby maartenlientje » Fri 17 Jul 2015 10:18

Jochem de Haas wrote:Ja ach.....Momenteel maar 1 project.
Huis..buitenkant schilderen


Hier nog één... :( Wat een k*twerk zeg...
maartenlientje
 
Posts: 437
Joined: Fri 9 Mar 2007 18:07
Location: Groningen

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby LuukRS » Thu 30 Jul 2015 12:59

Das pech klep weg.

Afgelopen week haalde ik de racer op van stalling en was onderweg naar huis om wat dingen te checken zoals bougies (Y)
100 meter voor het stoplicht naar Beverwijk BAM en een hele vette steekvlam. Ik schrok mij kapot, ben wel klappen gewend van de uitlaat maar dit was niet best uit schrik trapte ik gelijk de koppeling in en merkte dat de motor op nog maar 3 cilinders liep. Hmmm nee he niet weer niet nu (U) (U)
Gelukkig kon ik naar een parkeerplaats rollen met de motor uit. Die avond een maat gebeld of hij kon helpen slepen dan stond hij in ieder geval thuis.
Bij aankomst gelijk de bougies eruit gedraaid en die lagen er zo bij.
Image
Dat voorspelt niet veel goeds (U)
Dat zelfde weekend een compressie test gedaan en ja hoor geen compressie op de 2e cilinder vanaf het vliegwiel geteld. De overige cilinder bouwde keurig druk op alle tot 13,5 14 bar :bang:
Naja dan de kop er maar af en hopen op het beste.
Image
Het is niet de meest duidelijke foto maar de cilinderwand heeft gelukkig geen schade opgelopen evenals de zuiger :worship:
Image
Het zelfde kan ik helaas niet zeggen over de uitlaatklep
Image
Image
Image

Zoals ook op de foto's is te zien dicht de koppakking niet lekker af, achteraf ben ik dus blij dat dit gebeurt en de kop eraf is. Er is nu geen schade opgetreden alleen een zwarte plek, ik denk dat die in loop van tijd had uitgegroeid tot een gat. tussen cilinder 2 en 3.
Wat nu. Ik heb twee nieuwe kleppen besteld en die gaan we monteren hopen dat de klepzitting niet beschadigd is. Ook zijn de injectoren weggebracht voor een reiniging beurt.
De eBay pakkingen ruimen het veld en alles is nu besteld van het merk Reinz.
Ik hoop dat hij eind volgende week weer loopt dan kan hij 14 aug worden in gereden op de ring :grin:
Oja even wat aanvulling. Ik reedt op BP 98 en aan de Menno mapping twijfel ik niet.
User avatar
LuukRS
 
Donateur
Posts: 910
Joined: Thu 3 May 2012 19:27
Location: Beverwijk NH
Car: Meerderen Renault's

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby Steven » Thu 30 Jul 2015 13:28

Zou die nieuwe kleppen even inslijpen, zoals dat vroeger altijd werd gedaan met zo'n rondraai stift en polijstpasta:
Image

De kop laat je neem ik aan vlakken bij de Gamo? Let even op dat ze er het minimale afhalen.

Het lijkt in ieder geval mee te vallen, good luck!
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26862
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby Abel » Thu 30 Jul 2015 14:00

Hey, was het niet zo als je de kop ging vlakken dat om de een of andere vage reden krukaslagers vervangen moesten worden?

Ronald!! jij weet hier meer van volgens mij..

En ik zou dan ook voor de zekerheid de injector van die cilinder gaan checken (Y)
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby Roald » Thu 30 Jul 2015 14:12

Mazzel gehad kerel, had een stuk erger kunnen aflopen (Y)
Heb die goedkope ebay shizzle al nooit vertrouwd, dan maar paar tientjes meer betalen voor A-merken al geeft dat ook nooit 100% garantie. :)
Roald
 
Posts: 1738
Joined: Wed 17 Jul 2002 17:28
Location: Amersfoort
Car: 19 16v PhII 2.0T

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby jacques » Thu 30 Jul 2015 16:40

Roald wrote:Mazzel gehad kerel, had een stuk erger kunnen aflopen (Y)
Heb die goedkope ebay shizzle al nooit vertrouwd, dan maar paar tientjes meer betalen voor A-merken al geeft dat ook nooit 100% garantie. :)

Ik rij zelf ook rond met een pakkingsset van Shirley9236 van e-bay. Kost een kwart van het renault bedrag en blijft al 35000 km goed. Het verschil van 50 euro incl btw en 168 euro excl btw. O ja, en dan krijg je voor ca 18 euro ook nog de kopbouten set erbij
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
User avatar
jacques
 
Donateur
Posts: 2435
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby tutuur » Thu 30 Jul 2015 16:52

Victor reinz koppakking kost bij de autoboer geen drol en is precies hetzelfde als die in de set van renault zit.

Kopbouten bij Renault kosten je €12/stuk |:
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14277
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby Ronald1916V » Thu 30 Jul 2015 23:18

Abel wrote:Hey, was het niet zo als je de kop ging vlakken dat om de een of andere vage reden krukaslagers vervangen moesten worden?

Ronald!! jij weet hier meer van volgens mij..

En ik zou dan ook voor de zekerheid de injector van die cilinder gaan checken (Y)


Nah, drijfstanglagers preventief vervangen na het vlakken van de kop ja maar dat is bij deze niet nodig. Die lagers zitten er nog niet zo lang in.

Het klinkt wat vaag om je lagers na het vlakken te vervangen omdat het anders stuk zou lopen, dat is echter ook zo en er zijn wel wat F7P's gesneuveld met lagerschade kort nadat de kop gevlakt is bij het wisselen van een koppakking bijvoorbeeld. De theorie er achter is dat na 150.000km het fijne vaak wel van de drijfstanglagers af is maar nog best lang doorlopen zolang ze frisse olie krijgen en je 'm netjes warm rijd, echter gaat de compressieverhouding iets omhoog na het vlakken van de kop en dat is vaak net genoeg om een setje bejaarde drijfstanglagers de kans te geven om aan gort te lopen :)

Gewoon preventief vervangen bij 150.000km ofzo, soms zijn ze nog best aardig en soms echt op sterven na dood. Mensen zullen zeggen dat het kant en klare onzin is en zonde van het geld omdat ze probleemloos 250.000km of meer gehaald hebt, dan heb je gewoon mazzel gehad. :)

@Luuk: Wat betreft die afgebroken klep, ik zou wel even serieus gaan zoeken naar een oorzaak. Die kop was nieuw en voorzien van nieuwe kleppen en bewerkt door Patrick, iedereen kan een foutje maken maar ik vind het allemaal wel een beetje heel erg toevallig. Ook even checken of er geen rommel tussen zuiger en cilinder zit. Ik zie wel wat vage vegen zitten op de cilinder, kan er alleen weinig van maken op de foto. Die eBay koppakkingen heb ik zelf ook nog nooit problemen mee gehad, bij mijn 2.0 is er zonder reden ook eens een Reinz pakking uitgeklapt tussen 2 cilinders. Als ik je bougie zo zie is er wel het nodige gebeurd in die cilinder, da's geen saai feestje geweest.
User avatar
Ronald1916V
 
Donateur
Posts: 5546
Joined: Sat 6 Aug 2005 18:12
Location: Zwolle
Car: Renault 19 2.0 16V

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby derbimarcel » Wed 27 Jul 2016 19:27

Luuk, Hoe staat het ermee?
motor inmiddels weer samen gebouwd?
Ring rondes: 1127 (clio 16v 2.0)
User avatar
derbimarcel
 
Donateur
Posts: 843
Joined: Fri 2 Jul 2010 20:20
Location: zwartewaal

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby Abel » Wed 27 Jul 2016 20:45

ik kijk nog eens goed naar de zuiger en zie ik daar nu ook een "richeltje" voor de klep uitsparing? net als of de klep wel de zuiger heeft geraakt?


edit: met control en + de foto ff flink vergroot en ik weet het wel zeker, de zuiger is in het verleden eens hard geraakt. Misschien eens overtoeren gemaakt ofzo zo als te ver terug geschakeld?
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby derbimarcel » Thu 28 Jul 2016 7:43

Abel wrote:ik kijk nog eens goed naar de zuiger en zie ik daar nu ook een "richeltje" voor de klep uitsparing? net als of de klep wel de zuiger heeft geraakt?


edit: met control en + de foto ff flink vergroot en ik weet het wel zeker, de zuiger is in het verleden eens hard geraakt. Misschien eens overtoeren gemaakt ofzo zo als te ver terug geschakeld?


Dit zie je al gauw als een klep een zuiger heeft geraakt, Zolang de zuigerveren niet vast zitten niks aan de hand.
Ring rondes: 1127 (clio 16v 2.0)
User avatar
derbimarcel
 
Donateur
Posts: 843
Joined: Fri 2 Jul 2010 20:20
Location: zwartewaal

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby Abel » Thu 28 Jul 2016 14:08

ik doel er meer op dat de klep natuurlijk is geraakt. Dat de zuiger er geen last van heeft okay, maar het is de zelfde als de klep die stuk is..toeval?
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby MartijnG » Thu 28 Jul 2016 19:54

Kijk eens naar de zuiger van de naastgelegen cilinder ;) Die heeft exact hetzelfde. Ik vermoed dat de klep eraan gegaan is als gevolg van de schade aan de bougie. Maar waarom de bougie geklapt is...goede vraag.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily)
User avatar
MartijnG
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 10003
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Location: Vlaardingen
Car: Renault 5 GT Turbo

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby tutuur » Thu 28 Jul 2016 21:40

De bougie geklapt waardoor de klep beschadigd is? (0)

Nee, deze kleppen hebben ooit een opdonder gehad, mogelijk distributietiming verkeerd of idd een keer flink overtoeren gehad. Op het moment dat de klep het dan begeeft wordt de verbranding ineens wel erg ongecontroleerd, resultaat, flink hoge temperaturen waar de bougie ook niet voor gemaakt is (ff kort samengevat) ....
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14277
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby MartijnG » Fri 29 Jul 2016 9:22

Wat apart dat dan maar 1 klep beschadigd is na een eventuele verkeerde timing. Als er één klep gaat, gaan ze allemaal. Die hebben niet veel nodig. Het is niet de eerste keer dat ik een gebroken klep zie nadat er wat tussen gekomen is. Zonder compressie zal er ook weinig meer verbranden in die cilinder. Maar goed, how cares. Hij is hoe dan ook verrot dus fixen die hap :beer: Luuk heeft vast al wel een update.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily)
User avatar
MartijnG
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 10003
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Location: Vlaardingen
Car: Renault 5 GT Turbo

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby Entity_Razer » Mon 1 Aug 2016 12:35

Ding is al lang gemaakt hoor :D ben er vorig jaar in september ? nog een rondje mee over de ring geweest (als passagier welliswaar)

Hoop enkel dat Luuk die passagiers-gordels nog eens vervangt ... kleredingen kwamen continu los, zat ik elke 2/3 bochten ze terug vast te trekken :lol:
Entity_Razer
 
Posts: 260
Joined: Tue 8 Feb 2011 21:19

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby LuukRS » Sat 20 Aug 2016 9:46

Ding staat in de hoek stil. Vorig jaar september na een zondagje ring heeft hij het weer begeven, kachelradiateur geklapt en kvs bij de olie. Waarschijnlijk weer de koppakking eruit ik ben er goed klaar mee. We hebben werkelijk waar alles vervangen en gedaan en nagelopen, motor staat op tijd ontsteking is goed. Ik gooi mijn mening er toch uit ik geef de mapping de schuld hij pingelt gewoon. Plus de olie wordt op het circuit 110/120 graden met een buiten temperatuur van 16 graden. Nou kan je mij veel wijs maken maar dat kan niet goed zijn. Nee ik heb geen olie koeler maar kom op, zo heet bij een buitentemperatuur van 16 graden is niet goed. Maar goed aangezien mensen dat niet willen geloven en meestal de afstelling of een andere vage oorzaak de schuld geven staat de racer mij best in de stalling. (Y) :beer:
User avatar
LuukRS
 
Donateur
Posts: 910
Joined: Thu 3 May 2012 19:27
Location: Beverwijk NH
Car: Meerderen Renault's

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby Ronald1916V » Sat 20 Aug 2016 12:34

110/120 graden zonder oliekoeler zijn niet echt rare waarden hoor. Dat kan ook prima
User avatar
Ronald1916V
 
Donateur
Posts: 5546
Joined: Sat 6 Aug 2005 18:12
Location: Zwolle
Car: Renault 19 2.0 16V

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby Merijn » Sun 21 Aug 2016 15:50

Die olietemperatuur is inderdaad helemaal niet gek. Doet die van ons ook ongeveer, goed doortrappen. Maar het is volgens mij wel zo dat als je motor te arm loopt (pingelen), hij warm loopt en dan klapt de koppakking eruit. Mij lijkt het dus redelijk duidelijk dat er iets aan die mapping niet goed is, als het de zoveelste keer is dat het gebeurt. Waarom ben je niet met een standaard ecu gaan rijden toen je 'm gerepareerd had? Er was toch geen aanwijsbare reden voor het kapot lopen van het blok?

Zou zonde zijn als je 'm in de stalling laat staan, maar ik kan me voorstellen dat je er weinig zin in hebt om 'm wéér op te lappen. :(
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31486
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby Tim » Mon 22 Aug 2016 8:32

Die temperaturen had ik inderdaad ook met goed gebruik op de ring. Zowel met de 16V als met de Williams, dus dat is niets vreemds.
Tim
 
Posts: 7604
Joined: Wed 24 Jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby okido » Mon 22 Aug 2016 9:23

Als je het vermoeden hebt dat de koppakking eruit ligt, dan zou ik 'm niet wegzetten en er niets aan doen. Je loopt het risico dat er water zit in je cilinder(s) en er roestschade ontstaat.

Succes met de draad weer oppakken, soms zit het niet mee :gun:
User avatar
okido
 
Donateur
Posts: 381
Joined: Fri 27 Feb 2015 13:32
Location: Alkmaar
Car: Renault Rodeo Turbo

Re: Luuk's Clio 1.8 16V rusty racer

Postby LuukRS » Fri 9 Aug 2019 18:20

BUMP....

Zo de knoop is doorgehakt. Het doek is gevallen en ik ga rusty in onderdelen verkopen.
Binnenkort komt het nodige online een mailtje of appje sturen mag altijd maar kan niet altijd direct reageren.

Heb er lang over na gedacht maar het houdt een keer op. Ik zie niet in waarom ik 3k zou investeren om alles weer knap te krijgen en dan nog in onzekerheid zitten.
Daarom is het einde verhaal... (U)
User avatar
LuukRS
 
Donateur
Posts: 910
Joined: Thu 3 May 2012 19:27
Location: Beverwijk NH
Car: Meerderen Renault's

Return to Projecten



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group