Euro 95 nu E10

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren

Euro 95 nu E10

Postby jacques » Wed 3 Oct 2018 22:32

Per 12 oktober gaat onze Euro 95 benzine 10% ethanol bevatten in plaats van de huidige <5% die er nu in zit. Wat is de huidige ervaring met F7P en F7R williams motoeren. Zelf heb ik ooit pech gehad in Frankrijk toen ik E10 tankte. Twee injectoren deden toen niet goed meer mee en moesten vervangen worden. Ik denk dat de F7R van de megane er wel voor geschikt is, want die motoren zijn na 1996 gebouwd en hebben een injectoren en brandstofrail, die wel geschilt zijn voor een zeker (?) percentage Methanol.
Wat zijn jullie ervaringen met E10 en de injectoren zoals gebruikt op de 1.8 16v F7P en 2.0 16V Willims F7R700 moteren. Het alternatief is natuurlijk ergens Euro 98 E5 tanken.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
User avatar
jacques
 
Donateur
Posts: 2380
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

Re: Euro 95 nu E10

Postby larsdijkstra » Fri 5 Oct 2018 4:07

Ik tank altijd 98 voor de 2 19’s. Hoop dat ik dat nog lang kan doen :D
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993
larsdijkstra
 
Donateur
Posts: 1281
Joined: Fri 28 Dec 2012 12:31
Location: Twello

Re: Euro 95 nu E10

Postby jacques » Fri 5 Oct 2018 11:41

5% ethanol gaat blijkbaar nog goed. Ik rij meestal op Euro95 en dat is max 5% ethaonol. Maar in Frankrijk is het een keer fout gegaan met E10. Ik weet ook niet zeker welke componenten niet tegen E10 kunnen? De brandstofpomp, de fuelrail, de injectoren, drukregelaar. De inj.rail heb ik nog liggen van de megane en die is van kunststof.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
User avatar
jacques
 
Donateur
Posts: 2380
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

Re: Euro 95 nu E10

Postby Xabre » Fri 5 Oct 2018 11:41

anders maar een 19 16e(lectric) maken :D
Xabre
 
Posts: 5500
Joined: Mon 17 Jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Re: Euro 95 nu E10

Postby Roald » Fri 5 Oct 2018 12:33

jacques wrote:5% ethanol gaat blijkbaar nog goed. Ik rij meestal op Euro95 en dat is max 5% ethaonol. Maar in Frankrijk is het een keer fout gegaan met E10. Ik weet ook niet zeker welke componenten niet tegen E10 kunnen? De brandstofpomp, de fuelrail, de injectoren, drukregelaar. De inj.rail heb ik nog liggen van de megane en die is van kunststof.


Heb ook eens per ongeluk E10 in mijn tank gehad, injectoren hadden een voetbad van benzine en de keerring van de benzinedruk regelaar was pap geworden.
Roald
 
Posts: 1711
Joined: Wed 17 Jul 2002 17:28
Location: Amersfoort
Car: 19 16v PhII 2.0T

Re: Euro 95 nu E10

Postby FS1 » Fri 5 Oct 2018 14:19

is in NL de 95 maar 5% ethanol? ik dacht dat dat in B 10% was?
FS1
 
Posts: 290
Joined: Sun 20 Mar 2005 17:49
Location: beveren-waas, belgië

Re: Euro 95 nu E10

Postby jacques » Fri 5 Oct 2018 21:45

@FS1: In NL is het momenteel Euro 95 met max. 5% ethanol. Per 12 oktober wordt het ethanol percentage geleidelijk verhoogd naar 10% in april 2019. De euro 98 wordt dan max 5% ethanol. (Met 5% ethanol rij ik al jaren (lees 50 000km) zonder problemen.)

@Roald: Als het bij O-ringen blijft is dat geen probleem. Dan gaan er gewoon modernere in. Ik ben eerder bang voor de aluminium fuelrail of de brandstofpomp, het aluminium brandstoffilter en niet te vergeten de injectoren zelf.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
User avatar
jacques
 
Donateur
Posts: 2380
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

Re: Euro 95 nu E10

Postby Roald » Sun 7 Oct 2018 4:37

@Jacques

Als je altijd op brandstof rijdt die bio ethanol toegevoegd heeft heb je daar 100% gelijk in.
Roald
 
Posts: 1711
Joined: Wed 17 Jul 2002 17:28
Location: Amersfoort
Car: 19 16v PhII 2.0T

Re: Euro 95 nu E10

Postby jacques » Sun 7 Oct 2018 13:54

Volgens het NRC kunnen we nog t/m 2020 brandstof met max 5% ethanol krijgen, zie https://www.nrc.nl/nieuws/2018/10/04/bi ... 7-a2202247
Alleen niet bij iedere pomp.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
User avatar
jacques
 
Donateur
Posts: 2380
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

Re: Euro 95 nu E10

Postby Maarten-Jan » Tue 9 Oct 2018 5:20

Wij hebben ervoor gepleit dat E5 beschikbaar blijft in 2020. Het is aan de pomphouders of ze dat ook echt gaan aanbieden

Als ik dat zo lees daarna ook gewoon zo lang de pomp houder gewoon 98 blijft aanbieden, nou zal niet iedere pomp dat doen maar b.v. Shell en BP zullen hun premium brandstoffen gewoon blijven leveren en die zijn 98 (V-Power sinds kort ook).
Maarten-Jan
 
Posts: 4567
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Re: Euro 95 nu E10

Postby Jonh » Tue 9 Oct 2018 12:10

Maar gaat er in de BP Ultimate en Shell V-Power ook 5% ethanol? Want dan denk ik niet dat ik dat nog in de R8 moet gooien.
User avatar
Jonh
 
Donateur
Posts: 447
Joined: Fri 15 Mar 2013 20:09
Location: Voorburg
Car: Twingo RS Gordini,R8

Re: Euro 95 nu E10

Postby Xabre » Tue 9 Oct 2018 13:59

Maarten-Jan wrote:
Wij hebben ervoor gepleit dat E5 beschikbaar blijft in 2020. Het is aan de pomphouders of ze dat ook echt gaan aanbieden

Als ik dat zo lees daarna ook gewoon zo lang de pomp houder gewoon 98 blijft aanbieden, nou zal niet iedere pomp dat doen maar b.v. Shell en BP zullen hun premium brandstoffen gewoon blijven leveren en die zijn 98 (V-Power sinds kort ook).

Handig om te weten dat Shell dus ook weer 98 heeft. Bij sommige Firezones kan je ook nog 102 tanken, zit helemaal geen ethanol in.
Xabre
 
Posts: 5500
Joined: Mon 17 Jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Re: Euro 95 nu E10

Postby Gerald » Tue 9 Oct 2018 14:08

Jonh wrote:Maar gaat er in de BP Ultimate en Shell V-Power ook 5% ethanol? Want dan denk ik niet dat ik dat nog in de R8 moet gooien.


Wat wordt dan je alternatief? ;-)
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11059
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Re: Euro 95 nu E10

Postby Jonh » Tue 9 Oct 2018 17:12

Gerald wrote:
Wat wordt dan je alternatief? ;-)


Firezone 102


Materiaal van de carburator schijnt slecht tegen ethanol te kunnen. Benzineslangen kan je natuurlijk vervangen.
User avatar
Jonh
 
Donateur
Posts: 447
Joined: Fri 15 Mar 2013 20:09
Location: Voorburg
Car: Twingo RS Gordini,R8

Re: Euro 95 nu E10

Postby jacques » Tue 9 Oct 2018 19:16

Het beste is bij lang stilstaan je carburateur af te tappen. Of gewoon leeg rijden / lagen draaien zodat er geen benzine/ethanol meer in zit.
Ethanol schijn slecht te zijn voor verzinkte onderdelen, aluminium (tenzij maritiem geanodiseerd), samac (goed gietbare aluminium/zink legering).
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
User avatar
jacques
 
Donateur
Posts: 2380
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

Re: Euro 95 nu E10

Postby Maarten-Jan » Wed 10 Oct 2018 5:41

Jonh wrote:
Gerald wrote:
Wat wordt dan je alternatief? ;-)


Firezone 102


Materiaal van de carburator schijnt slecht tegen ethanol te kunnen. Benzineslangen kan je natuurlijk vervangen.

Inderdaad 102 tanken zo lang daar nog geen verplicht ethanol bij hoeft (is uiteraard niet gegarandeerd dat dat zo blijft).
Andere optie is het gebruik van een Ethanol killer.
En wat je ook nog zou kunnen doen, ook is dat aanzienlijk bewerkelijker, is gewoon gebruik maken van de eigenschappen van Ethanol om het te scheiden van benzine.
Ethanol is hygroscopisch, dus je kan het met water scheiden van benzine. Uiteraard moet je dat wel doen voor je het in de tank gooit en kost het tijd.
Maarten-Jan
 
Posts: 4567
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Re: Euro 95 nu E10

Postby Xabre » Wed 10 Oct 2018 7:37

Ik meende dat het verplicht is in Nederland om elke benzine bij te mengen met tenminste 2% ethanol. Hoe het komt dat Firezone 102 dat dan niet heeft vraag ik mij af.
Xabre
 
Posts: 5500
Joined: Mon 17 Jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Re: Euro 95 nu E10

Postby jacques » Wed 10 Oct 2018 10:00

Geen idee? Er staat op de Firestone 102 pomp dat er geen ethanol in zit en het kost 1,93 per liter. Voor mijn oude BMW (1957) is het wel de redding.

Er zijn ook middelen om de schadelijke werking van ethanol de kop in te drukken. Ik ga mezelf er zelf ook even verder in verdiepen https://millersoils.nl/webwinkel/ethanolkiller-eps/ (Volgens mij houd het de ethanol in oplossing en voorkomt splitsing in ethanol en benzine en de daaruit volgende corrosie tgv ethanol)
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
User avatar
jacques
 
Donateur
Posts: 2380
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

Re: Euro 95 nu E10

Postby Maarten-Jan » Wed 10 Oct 2018 10:45

Xabre wrote:Ik meende dat het verplicht is in Nederland om elke benzine bij te mengen met tenminste 2% ethanol. Hoe het komt dat Firezone 102 dat dan niet heeft vraag ik mij af.

Firezone 102 valt daar buiten omdat het geen genormaliseerde brandstof is volgens de Europese CEN/TC 441 norm, daarom zit er geen Ethanol in. (genormaliseerde brandstoffen zijn alle brandstoffen waar nu z'n extra symbooltje voor bedacht is voor mensen die niet snappen wat b.v. de tekst Euro 95 met maximaal 5% ethanol inhoud).
Maarten-Jan
 
Posts: 4567
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Re: Euro 95 nu E10

Postby Jonh » Wed 10 Oct 2018 21:33

Even rekenen. Een liter Ultimate 98 is €1,86 en een liter Firezone 102 is €1,93 Dat scheelt €0,07 x 40 liter (Tankinhoud) is €2,80

Een flesje Millers Oils Ethanol killer EPS kost €9,50 excl verzenden. Meng verhouding is 1 flesje op 40 liter benzine.


Volgens mij is Firezone 102 tanken een stuk voordeliger. :) Misschien wel handig om een of twee flesjes in de auto te hebben voor nood.
User avatar
Jonh
 
Donateur
Posts: 447
Joined: Fri 15 Mar 2013 20:09
Location: Voorburg
Car: Twingo RS Gordini,R8

Re: Euro 95 nu E10

Postby jacques » Wed 10 Oct 2018 22:28

Ik zit er ook over te denken om een flesje Millers te kopen. Ik rij per slot van rekening heel Europa rond met de R19. In mijn dorp (dus ook dichtbij Voorburg) zit een de Jong auto's ( http://www.autobedrijfdejong.com/ ) die dit verkoopt.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
User avatar
jacques
 
Donateur
Posts: 2380
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

Re: Euro 95 nu E10

Postby Merijn » Sat 13 Oct 2018 23:35

Ik heb nog nergens E10 gezien. Euro95 is gewoon aangeduid met E5, net als de premium brandstoffen.
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31456
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Re: Euro 95 nu E10

Postby Xabre » Sun 14 Oct 2018 8:26

Merijn wrote:Ik heb nog nergens E10 gezien. Euro95 is gewoon aangeduid met E5, net als de premium brandstoffen.

Denk meer in Duitsland. Daar doen ze er veel meer ethanol bij.
Xabre
 
Posts: 5500
Joined: Mon 17 Jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Re: Euro 95 nu E10

Postby Maarten-Jan » Mon 15 Oct 2018 5:46

Klopt, maar ook daar heb je meestal meer keuze (95 met 5% (E5), 95 met 10% (E10), 98 (zullen ze vast ook E5 noemen), en vaak nog iets van 100+ er bij, en uiteraard duivels sap.
Maarten-Jan
 
Posts: 4567
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Return to Chat (Renault)



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group