ACT: Alpine

Post hier al je vragen over de Renault Alpine

Postby Jochem de Haas » Tue 1 Nov 2011 17:27

Idd en ik vind die enne stortkoker ook niet echt wat
User avatar
Jochem de Haas
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 13988
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater

Postby Luco/Alpine-racer » Tue 1 Nov 2011 17:48

Ja ik krijg ook 1 pijp, nog een mooie oplossing voor verzinnen :D
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Jochem de Haas » Tue 1 Nov 2011 18:00

door de midden delen zodat je er twee hebt

PS je hebt nog tijd zat om daar over na te denken ...toch ?
Of heeft Erwin de vaart erin ?
User avatar
Jochem de Haas
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 13988
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater

Postby Joost van der Hammen » Sun 6 Nov 2011 19:01

weet iemand hoe het tandwiel van de nokkenas eraf gaat bij een 5 alpine turbo blok ???
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V 1985
User avatar
Joost van der Hammen
 
Donateur
Posts: 2421
Joined: Mon 23 Jun 2008 21:11
Location: Bodegraven

Postby Jochem de Haas » Mon 7 Nov 2011 18:59

Slijptol :p
User avatar
Jochem de Haas
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 13988
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater

Postby Joost van der Hammen » Mon 7 Nov 2011 21:31

moet ook nog een keer in elkaar....
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V 1985
User avatar
Joost van der Hammen
 
Donateur
Posts: 2421
Joined: Mon 23 Jun 2008 21:11
Location: Bodegraven

Postby Tom » Mon 7 Nov 2011 21:32

Lasapparaat :p
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Joost van der Hammen » Mon 7 Nov 2011 21:40

dan moet het weer gebalanceerd worden is ook niet alles.....
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V 1985
User avatar
Joost van der Hammen
 
Donateur
Posts: 2421
Joined: Mon 23 Jun 2008 21:11
Location: Bodegraven

Postby Luco/Alpine-racer » Mon 7 Nov 2011 22:10

Jochem de Haas wrote:door de midden delen zodat je er twee hebt

PS je hebt nog tijd zat om daar over na te denken ...toch ?
Of heeft Erwin de vaart erin ?


Lol, nou blok is al ff af en downpipe ook, ik denk gewoon 1 pijp rechts.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Jochem de Haas » Wed 9 Nov 2011 15:03

Zohee....nu de rest nog even.
Heb je al een streef datum af gesproken met Erwin ?
User avatar
Jochem de Haas
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 13988
Joined: Thu 5 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater

Postby Chris » Mon 5 Dec 2011 15:19

De RL-95-FN is door Kempenaar weer terug gebracht in de staat hoe deze in 1987 van de band af rolde. Missie geslaagd! :worship:

Voor:

Image

Na:

Image
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
User avatar
Chris
Erelid - Moderator - RvT
 
Donateur
Posts: 21945
Joined: Sat 3 Mar 2001 0:00
Location: NL

Postby Willeon de Zoete » Mon 5 Dec 2011 15:39

Oewh.... lekker kleurtje zeg! :p
User avatar
Willeon de Zoete
 
Donateur
Posts: 6998
Joined: Mon 9 Jul 2007 18:40
Location: Ruinerwold

Postby Tjabel » Mon 5 Dec 2011 16:07

Absoluut mooie kleur ;-) ,helaas dat er weer 1 van bij is (Y)
Tjabel
 
Posts: 820
Joined: Sun 29 Apr 2001 0:00
Location: Oudewater
Car: Alpine/5gtt/16v

Postby Patrick RS » Mon 5 Dec 2011 16:13

Chris wrote:De RL-95-FN is door Kempenaar weer terug gebracht in de staat hoe deze in 1987 van de band af rolde. Missie geslaagd! :worship:

Voor:

Image

Na:


Van wanneer is die foto chris??? (die rode en blauwe)

Want ik heb als klein ventje samen met mijn broertje in een rode en blauwe alpine gezet bij kempenaar alphen.
User avatar
Patrick RS
Moderator
 
Donateur
Posts: 14643
Joined: Tue 19 Mar 2002 0:00
Car: Mégane 3 RS 250

Postby Willeon de Zoete » Tue 6 Dec 2011 12:54




Wat een apparaat! Magistraal!
:worship:
User avatar
Willeon de Zoete
 
Donateur
Posts: 6998
Joined: Mon 9 Jul 2007 18:40
Location: Ruinerwold

Postby Chris » Tue 6 Dec 2011 14:26

Toevallig kwam ik hem hier ook weer tegen. :worship:

http://www.vankesterenrenault.nl/extdet ... at=2&id=20
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
User avatar
Chris
Erelid - Moderator - RvT
 
Donateur
Posts: 21945
Joined: Sat 3 Mar 2001 0:00
Location: NL

Postby R.C.G60 » Tue 6 Dec 2011 16:02

Chris wrote:Toevallig kwam ik hem hier ook weer tegen. :worship:

http://www.vankesterenrenault.nl/extdet ... at=2&id=20


Wat een auto, I am in Love (L)
Echt een geweldig apparaat... :bang:
R.C.G60
 
Posts: 83
Joined: Wed 7 May 2008 15:41

Postby Luco/Alpine-racer » Tue 6 Dec 2011 16:06

Vind de "gewone gt" mooier dan de le mans, met zijn sierra look aan de voorkant, bah, zonde van de auto.

Kooistra expirimenteerd wel meer met de alpinemotoren, maar meestal niet echt betrouwbaar :D
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Willeon de Zoete » Tue 6 Dec 2011 16:10

Ik vind 'm echt meer dan meesterlijk!!!

Die kleur en die wielen!!! (L) :worship:
User avatar
Willeon de Zoete
 
Donateur
Posts: 6998
Joined: Mon 9 Jul 2007 18:40
Location: Ruinerwold

Postby Adrian » Tue 6 Dec 2011 18:54

Hij is idd erg dik (Y) :worship:
User avatar
Adrian
 
Donateur
Posts: 1355
Joined: Wed 25 Apr 2007 11:37
Location: Brouwershaven
Car: Clio V6, 5 AlpineT

Postby Luco/Alpine-racer » Tue 6 Dec 2011 19:39

Tuurlijk is het een mooie auto

Maar die voorkant :( :-(
Image

gewone gta
Image
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Willeon de Zoete » Wed 7 Dec 2011 8:25

Inderdaad Luco, dan lijkt het wel een beetje op een Sierra.....
User avatar
Willeon de Zoete
 
Donateur
Posts: 6998
Joined: Mon 9 Jul 2007 18:40
Location: Ruinerwold

Postby Luco/Alpine-racer » Wed 7 Dec 2011 8:37

Verder is de le mans natuurlijk wel breder en mooier om te zien, maar al zou ik een le mans hebben, dan zou ik er een gta neus op zetten, vind het echt afbreuk doen aan de auto, zonde hoor.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby ARNO16V » Fri 9 Dec 2011 18:57

Echt een gaaf ding zo met die BIT-Turbo motor! Wat een heerlijk geluid!! :p
ARNO16V
 
Posts: 6607
Joined: Thu 14 Jul 2005 18:00
Location: Meppel

Postby Chris » Fri 16 Dec 2011 11:50

Net bij ons voor deur... (L)

Image
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
User avatar
Chris
Erelid - Moderator - RvT
 
Donateur
Posts: 21945
Joined: Sat 3 Mar 2001 0:00
Location: NL

Postby rudolf » Mon 2 Jan 2012 22:40

Hier nog 2 filmpjes van de lemans.
http://www.youtube.com/watch?v=WxZj0rKpZAs
http://www.youtube.com/watch?v=EdZhV5SQs_s

Aan de motor is nog al wat gewijzigd,er is tegenslag geweest met koelwaterlekkage,alle delen waarvan je verwacht dat het problemen kan geven blijven heel,zuigers bussen drijfstangen bak koppeling enzv.
Het blok loopt al 3 jaar.
De le mans is een omgebouwde gt,hij is omgebouwd met originele renault delen.
De remmen,stabilisatorstangen radiateur wielophanging achter,versteviging subframe 4 puntsgordels recaro pole position,van kronenburg vrij programeerbare injectie,werkelijk alles is bijna aangepast.

Het vermogen is 330 pk en 410 n/m niet wereldschokkend voor 3 liter en 24 kleppen,daarom blijft het ook heel,bovenstaande is met 0,8 bar vuldruk.

En voor Luco misschien komen we elkaar een keer tegen bij een evenement als je alpine klaar is,dan kunnen we eens kennis maken,er zijn meerdere Kooistras (L)
rudolf
 
Posts: 13
Joined: Mon 2 Jan 2012 15:42
Location: Nederland

Postby Luco/Alpine-racer » Mon 2 Jan 2012 22:45

Lol, het stond er misschien wat lullig, plat internet he.

Maar als je expirimenteerd gaat er wel eens wat stuk.
Weet ik ook alles van tegenwoordig :smile:

Is het geen 610 blok dan wat er in ligt?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby rudolf » Tue 3 Jan 2012 10:37

Nee,het is geen a610 blok.
De prv 3 liters hebben hetzelfde v blok,krukas en drijfstangen en bussen.
Het safrane biturbo blok is gelijk aan het alpine blok,op de aangebouwde delen na,turbo inlaatspruitstuk,carter delen waar de motorophanging aan zit enzv.

Het is in mijn geval een citroen blok,een zpj4 met het carter en de motorophanging van de alpine.
De zuigers zijn 2mm afgedraaid en zijn nu aan de bovenzijde nog even dik als de 2,5 liter turbo zuigers,dit om de compressieverhouding omlaag te krijgen.
Het zijn in dit geval koppen met 4 kleppen per cilinder.
Hier zijn uitlaatspruitstukken voor gelast,om de twee turbos te kunnen plaatsen,ook de dempers ed zijn zelfgemaakt.
Het inlaatspruitstuk is ook aangepast.ook zijn er twee watergekoelde tussenkoelers geplaatst met een extra radiateur in de neus om dit water weer te koelen,dit alles om een beetje een lage vulluchttemperatuur te hebben achter in de auto.
Het waterlek dat ik noem is niet op een leuke plek.

Bij de renaultblokken steken de bussen voor montage kop 0,15 tot 0,20 mm boven het blok uit,bij de 4 kleps kop is dit 0,05 tot 0,12 mm.
Ik dacht dus ik heb een hogere verbrandingsdruk ik pak de renault voetpakkingen en waarden,dit gaat dus niet goed,de koppakking ligt met te weinig druk op het blok en gaat dan koelwater lekken naar buiten.

Dus eigen schuld,klein foutje een hoop werk,en dat krijg je met experimenteren.
Je kunt je echter ook wel voorstellen wat 330pk en 410 n/m doen met 1100 kg,dan is er geen weg terug meer ha ha.

Wel het is een lang en droog verhaal zonder fotos,ik zal nog eens kijken of ik kan werken met een imageSchack toolbar :gun:
rudolf
 
Posts: 13
Joined: Mon 2 Jan 2012 15:42
Location: Nederland

Postby Abel » Tue 3 Jan 2012 10:55

Leuk dat je je weg naar ons hebt gevonden en bedankt voor de info. Misschien dat Luco zijn GT weer eens op de weg krijgt en ook jeuk krijgt voor meer vermogen.

Tja over uiterlijk heden kan je eindeloos twisten, maar je hebt echt een uitzondelijk mooie auto (Y)
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Postby Luco/Alpine-racer » Tue 3 Jan 2012 11:27

Tuurlijk is een lemans supermooi, ik vind alleen dat er een "gewone" voorkant op had moeten zitten (0)

Meer vermogen zijn de 2,5 blokjes niet echt voor geschikt, kan wel maar dan moet je al naar kms of ander vrij programma, omdat aan de ecu van de alpine weinig te chippen valt.

Dan kan je er beter een moderne 4 cilinder turbo in smijten, lichter, dus betere gewichtsverdeling en meer vermogen.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby rudolf » Tue 3 Jan 2012 13:18

Wat vermogen betreft is er van alles mogelijk,ik ken ook iemand die de ecu kan uitlezen en wijzigen naar wat je maar wilt.
Venturi behaalde met wat aanpassingen voor de 24 klepper 400 pk voor op de weg.
Onderblok ,krukas en drijfstangen zijn dan nog steeds ongewijzigd,wel hebben ze dan natrium gevulde uitlaatkleppen,dit zit niet in de gewone zpj4.en zijn de hydraulische klepstoters vervangen door mechanische.

Er is echter niemand meer bezig met dergelijke antieke blokken,dus zal er ook weinig meer voor te koop zijn of ontwikkeld worden.
Daar is ook geen markt voor,de meerderheid houd de auto liever origineel.
Dus een lemans als die van mij zal ook niet door een ieder mooi worden gevonden.
Smaken verschillen,gelukkig maar.
rudolf
 
Posts: 13
Joined: Mon 2 Jan 2012 15:42
Location: Nederland

Postby rudolf » Tue 3 Jan 2012 13:36

Nog een poging met een link voor wat fotos.
http://imageshack.us/g/815/dsc0580sh.jpg/
rudolf
 
Posts: 13
Joined: Mon 2 Jan 2012 15:42
Location: Nederland

Postby Abel » Tue 3 Jan 2012 13:58

verrie naais (Y)

Echt mooi om te zien, maar die bussen waren wel ver heen zeg. flinke stootranden.

had het blok een hoge kilometerstand? en als je meer vermogen wit gaan draaien heb je echt geen mechanische klepstoters nodig. die zijn voor atmosferische blokken die hoog in de toeren gaan 8000Rpm plus.

moeilijkste is de hoeveelheid benzinen en de temperatuur van het inlaat traject laag te houden
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Postby rudolf » Tue 3 Jan 2012 14:08

Ha de bussen..
In het blok in mijn auto zitten nieuwe bussen en zuigers.
De delen op de foto zijn spare onderdelen,de bussen heb ik laten honen.
De kop is ook een spare deel.
Het zijn ook zo maar wat fotos.
Ik denk dat venturi geen hydraulische klepstoters gebruikt om met de timing en lifthoogte te kunnen rommelen met het gebruik van standaard koppen.
Ik heb div delen gezien,ook voor blokken van 600 pk.
Het hoe en waarom is niet altijd duidelijk,ook niet van belang in mijn geval trouwens,ik rijd nu met 0,9 bar vuldruk,dus er is meer vermogen dan de 330pk.
Ook kun je de dip zien in koppel en vermogen op de grafiek,hij is voor de 2e keer op de rollenbank geweest met een ander bovendeel op het inlaatspruitstuk,het koppelverloop is nu vlak.

Het gaat nu om heelhouden en genieten..
rudolf
 
Posts: 13
Joined: Mon 2 Jan 2012 15:42
Location: Nederland

Postby rudolf » Tue 3 Jan 2012 14:17

nog een paar fotos,nu echter ook dubbel,je kunt niet alles hebben.
Zo nu eerst weer even rusten..
http://imageshack.us/g/213/dsc0002smv.jpg/
rudolf
 
Posts: 13
Joined: Mon 2 Jan 2012 15:42
Location: Nederland

Return to Alpine



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group