shaky safrane

Post hier al je vragen over de Renault Safrane

shaky safrane

Postby maurice » Mon 10 Oct 2005 13:41

Beste mensen, die safrane van ons (2,5 20v full-option) is echt vaaaaag bezig. Als je hem laat werken zo rond de 3000 rpm begint ie toch een potje te trillen, een vibrator is er niks bij. Dit is dan voornamelijk rechtsvoor te merken, maar het gaat door de hele auto heen....zwaar irritant. Het vage is, dat het trillen ophoudt als men instuurt. Dus het stuur een beetje naar links en het trillen houdt op....Het heeft echt niks te maken met banden, velgen, balanceren of uitlijnen. Dit is allemaal echt uitvoerig gechekt. Vervolgens zijn alle stuurkogels en spoorstangen vervangen. Er zit al één nieuwe motorsteun in en de andere lijken goed. Nu hebben we meerdere ervaren mensen de spelingen op de draagarmen ed. laten checken en ook die kunnen niks vinden...Ten einde raad zijn we naar de renault-monteurs gegaan. Hier krikten ze de auto op aan één kant en lieten het wiel draaien. De monteur bij de krik voelde idd een kleine trilling en zei: 'ja, daar moeten we maar een nieuwe aandrijf-as in zetten...." Nou vinden we dat prima, als het daarmee opgelost is. Dat kon die alleen niet beloven en aangezien een asje 553,- ex btw kost (zonder inbouw) willen we het toch graag zeker weten.
Heeft iemand hier nog suggesties? Ik kom er zo mee langsrijden, kun je het zelf ervaren...

Bij voorbaat dank!

Gr. Maurice
maurice
 
Posts: 212
Joined: Mon 25 Feb 2002 0:00
Location: Arnhem

Postby Menno » Mon 10 Oct 2005 14:37

is het afhankelijk van toerental, of van snelheid?
Menno
 
Posts: 6437
Joined: Mon 2 Apr 2001 0:00
Location: ZutFun

Postby pierre » Mon 10 Oct 2005 17:13

trillling heeft niets met aandrijfas te maken, dus niet doen, een as zal in een stabiele ophanging weinig trilling door kunnen geven.

moet de ophanging zijn, krik de wagen zelf op zowel aan de voor en achterzijde.

check of de veerpoten voor verticale of horizontale speling hebben door ze op en neer en heen en weer te bewegen, goede kans dat je veerpoten voor los hangen, door een defekt toplager en rubber, hier is een goedkope reparatieset voor.
achterzijde is meestal erg onderhoudsvrij en lang meegaand.

stuurkogels en spoorkogels zijn hetzelfde, zijn ook de FUSEEkogels nagezien ?

andere mogelijkheid is dat je velgen krom zijn, dit kan enorme trillingen veroorzaken.
pierre
 
Posts: 2523
Joined: Tue 4 May 2004 20:55
Location: Hoorn

Postby Bart V » Mon 10 Oct 2005 17:22

Hebben ze ook eventuele speling op het wiellager gecontroleerd?
Bart V
 
Posts: 6420
Joined: Wed 18 Apr 2001 0:00
Location: Blaricum

Postby Menno » Mon 10 Oct 2005 17:48

pierre wrote:trillling heeft niets met aandrijfas te maken, dus niet doen, een as zal in een stabiele ophanging weinig trilling door kunnen geven.


Altijd fijn dat er toch nog mensen alwetend zijn, maar heb je wel eens met een aandrijfas met een 'zwaar punt' gereden?
Menno
 
Posts: 6437
Joined: Mon 2 Apr 2001 0:00
Location: ZutFun

Postby Fleetwood » Mon 10 Oct 2005 20:02

Menno wrote:
pierre wrote:trillling heeft niets met aandrijfas te maken, dus niet doen, een as zal in een stabiele ophanging weinig trilling door kunnen geven.


Altijd fijn dat er toch nog mensen alwetend zijn, maar heb je wel eens met een aandrijfas met een 'zwaar punt' gereden?


ik denk toch ook aan een aandrijfas...
Fleetwood
 
Posts: 621
Joined: Sun 23 Mar 2003 20:55

Postby pierre » Mon 10 Oct 2005 20:59

tis eerder een wiellager dan een as, assen die versleten zijn maken extra lawaai bij insturen.

lagers kunnen minder geluid geven bij insturen, een lager kost 30 euro.

een ruilas kost 560 euro ??? dus niet doen, langskomen kan altijd maar ik woon wel in Hoorn (NH)
bovendien kan het lager gaan vastlopen, dus niet ver mee rijden.
pierre
 
Posts: 2523
Joined: Tue 4 May 2004 20:55
Location: Hoorn

Postby Bart V » Mon 10 Oct 2005 21:35

30 euro voor een lager??? Ik weet niet wanneer je voor het laatst een lager gekocht hebt voor je 5je, maar met 30 euro ga je dat niet redden :)

70 euro gem voor een voorlager, en 50 voor een achterlager. da's nog ex de btw.
Bart V
 
Posts: 6420
Joined: Wed 18 Apr 2001 0:00
Location: Blaricum

Postby Riël » Mon 10 Oct 2005 21:58

pierre wrote:tis eerder een wiellager dan een as, assen die versleten zijn maken extra lawaai bij insturen.

lagers kunnen minder geluid geven bij insturen, een lager kost 30 euro.

een ruilas kost 560 euro ??? dus niet doen, langskomen kan altijd maar ik woon wel in Hoorn (NH)
bovendien kan het lager gaan vastlopen, dus niet ver mee rijden.


Een kapotte komokineet hoor je met sturen pierre, de as is dat lange stuk ijzer tussen de homokineten in ;) Daar hangen ze niet voor niets af en toe een stuk ballast omheen.

Is er met een finishbalancer niets te vinden?
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby Riël » Mon 10 Oct 2005 21:59

Bart V wrote:30 euro voor een lager??? Ik weet niet wanneer je voor het laatst een lager gekocht hebt voor je 5je, maar met 30 euro ga je dat niet redden :)

70 euro gem voor een voorlager, en 50 voor een achterlager. da's nog ex de btw.


Nou voor 30 euro heb ik ook wel een skf lager incl. hoor. 70 euro ex? Nah. Op ebay heb je trouwens een lagerset voor nog geen 3 tientjes, heb je links en rechts :p
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby Riël » Mon 10 Oct 2005 22:01

Maar menno vroeg al, snelheids of toerenafhankelijk?
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby Bart V » Mon 10 Oct 2005 22:01

Bij de automaterialenzaak betaal je die prijzen gewoon. Waar haal jij die lagers dan??
Bart V
 
Posts: 6420
Joined: Wed 18 Apr 2001 0:00
Location: Blaricum

Postby Riël » Mon 10 Oct 2005 22:19

Heuts. Eerste prijs is incl korting ex btw. Tweede prijs is normale prijs ex btw.


Renault 5

004 (VKBA 969 ) WIELLAGERSET 34.45 53.00 (voor)
003 (VKBA3496 ) WIELLAGERSET 33.80 52.00 (achter)

Deze safrane

002 (VKBA3440 ) WIELLAGERSET 102.51 157.70 (voor)
001 (VKBA3495 ) WIELLAGERSET 56.36 86.70 (achter)


En als je voor je 19 echt goedkoop klaar wil zijn:
http://cgi.ebay.de/RENAULT-RAPID-2-Stk- ... dZViewItem
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby maurice » Tue 11 Oct 2005 7:10

Het is last-afhankelijk, zeg maar als je hem laat werken, of dat nu hoog in de toeren is of laag. Wel is het pas nadrukkelijk aanwezig zo rond de 3000 Rpm, en als je boven de 160 km/h komt is het ook redelijk weg. De fuseekogels zitten vast op de draagarmen en kunnen alleen met draagarm en al vervangen worden. De kogels en de rubbers van de draagarmen hebben absoluut geen speling...De wielen zijn het ook zeker niet, we hebben ze ook al gewisseld rondom en bij het monteren van de nieuwe banden (want misschien zat het in de oude banden, maar helaas) was er niks vreemds te zien, ook het balanceren ging met normale hoeveelheden lood. Ik kon nergens speling op het lager ontdekken...Het is echt een raadsel. Maar zou het mogelijk zijn dat een trilling zodanig door een auto loopt, dat ie vooral voor merkbaar is? Dus dat er achter iets speling heeft, maar dat het vooral voor te voelen is?

Thnx voor de vele reacties!
maurice
 
Posts: 212
Joined: Mon 25 Feb 2002 0:00
Location: Arnhem

Postby pierre » Tue 11 Oct 2005 7:28

Fuseekogel Safrane is niet een geheel met draagarm, ???
Is gewoon los te krijgen.

718-510 FUSEEKOGEL voor Safrane 2.5 20V
SD 5682 € 22.56

wiellageropgave :

WIELLAGERSET voor Safrane 2.5 20V
zie boven bij Riel

probeer eerst het lager en kijk dan verder.
pierre
 
Posts: 2523
Joined: Tue 4 May 2004 20:55
Location: Hoorn

Postby maurice » Tue 11 Oct 2005 7:39

Heb ik ook al gevonden, maar als ik naar de draagarm kijk, zou ik niet weten hoe dat kreng eraf zou moeten...en als ik gelijk de draagarm zou kopen, ben ik veel sneller klaar en heb ik gelijk die rubbers nieuw. Echt het maakt niet zoveel uit hoeveel het kost, als het dan maar gefixxed is...
Wiellagers zal ik dit weekend vervangen.
maurice
 
Posts: 212
Joined: Mon 25 Feb 2002 0:00
Location: Arnhem

Postby Bart V » Tue 11 Oct 2005 7:46

Je hoeft ze alleen maar te vervangen als ze hoorbaar zijn en/of voelbare speling hebben, anders is het onzin.
Bart V
 
Posts: 6420
Joined: Wed 18 Apr 2001 0:00
Location: Blaricum

Postby maurice » Tue 11 Oct 2005 7:57

heb je gelijk in en ik heb eigenlijk ook niets kunnen ontdekken, maar het kreng weegt ook wel iets (1600kg)....ik zal er nog eens goed naar kijken.
maurice
 
Posts: 212
Joined: Mon 25 Feb 2002 0:00
Location: Arnhem

Postby Menno » Tue 11 Oct 2005 8:20

Ik zou de auto eens op assteunen zetten, en vervolgens met een krik onder de draagarmen die wielen als 't ware inveren. Ondertussen de wielen ronddraaien, en kijken of je wat voelt.

Het gaat niet om de normale slijtage/speling van een aandrijfas, maar een 'zwaar punt' waardoor ie niet lekker wil buigen. Gevolg hiervan is dat de as elke omwenteling de auto een stukje op wil tillen of in wil veren, dit wordt een behoorlijke trilling. Stand van de as speelt hier erg in mee.
Menno
 
Posts: 6437
Joined: Mon 2 Apr 2001 0:00
Location: ZutFun

Postby pierre » Tue 11 Oct 2005 8:52

maurice wrote:Heb ik ook al gevonden, maar als ik naar de draagarm kijk, zou ik niet weten hoe dat kreng eraf zou moeten...en als ik gelijk de draagarm zou kopen, ben ik veel sneller klaar en heb ik gelijk die rubbers nieuw. Echt het maakt niet zoveel uit hoeveel het kost, als het dan maar gefixxed is...
Wiellagers zal ik dit weekend vervangen.



indien mogelijk kosten zo laag mogelijk houden, bekijk de kmstand en overweeg hoeveel jaar je er nog mee wilt doen.
teveel geld besteden is niet zinvol, spaar het op voor andere leuke dingen zoals vakantie bv.
geld over ? memisa of pakistan zijn dankbaar.
pierre
 
Posts: 2523
Joined: Tue 4 May 2004 20:55
Location: Hoorn

Postby maurice » Tue 11 Oct 2005 8:57

Je hebt gelijk dat geld weggooien zonde is...deze wagen heeft nu net 200dkm gelopen en het ziet er naar uit dat ie nog wel een jaartje ofwat meekan. Normaal gesproken is het echt een heeeerlijke reiswagen, je krijgt er alleen geen stuiver voor als je hem weg doet en zo kan ie al helemaal nooit verkocht worden... :( Het moet dus zowiezo opgelost worden.
maurice
 
Posts: 212
Joined: Mon 25 Feb 2002 0:00
Location: Arnhem

Postby Armando.B. » Wed 12 Oct 2005 20:08

maurice wrote:Je hebt gelijk dat geld weggooien zonde is...deze wagen heeft nu net 200dkm gelopen en het ziet er naar uit dat ie nog wel een jaartje ofwat meekan. Normaal gesproken is het echt een heeeerlijke reiswagen, je krijgt er alleen geen stuiver voor als je hem weg doet en zo kan ie al helemaal nooit verkocht worden... :( Het moet dus zowiezo opgelost worden.


kan je niet via de sloop een goed asje te vinden krijgen en dat dan even probeert.
Armando.B.
 
Posts: 69
Joined: Mon 7 Jan 2002 0:00
Location: Schiedam

Postby Sven 5 A T (VLIEGTEUG) » Wed 12 Oct 2005 21:33

klinkt mij ook als een aandrijfas
wat soms nog wel eens wil helpen is een doodgewone slangen klem eromheen draaien met de schroef kan tegenover het punt met de hoogste uitslag
User avatar
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
 
Donateur
Posts: 6133
Joined: Thu 10 Jan 2002 0:00
Location: Heiloo

Postby Riël » Wed 12 Oct 2005 21:39

menno, bedoel je met buigen de knik van de homokineet?
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby Sven 5 A T (VLIEGTEUG) » Wed 12 Oct 2005 22:38

ik denk dat hij de slingering van de as bedoeld
User avatar
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
 
Donateur
Posts: 6133
Joined: Thu 10 Jan 2002 0:00
Location: Heiloo

Postby Riël » Wed 12 Oct 2005 23:59

Ja maar dan zou zijn uitleg nergens op slaan ..
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby maurice » Thu 13 Oct 2005 6:27

Er gaat toch een nieuwe aandrijfas onder, vervelend maar helaas. De sloop en de onderdelen-lijn kunnen me niet verder helpen, dus dan maar nieuw!
Nu maar hopen dat het hiermee opgelost is...
maurice
 
Posts: 212
Joined: Mon 25 Feb 2002 0:00
Location: Arnhem

Postby Menno » Thu 13 Oct 2005 6:35

Riël wrote:menno, bedoel je met buigen de knik van de homokineet?


yeps, buigen/knikken/scharnieren van de homokineet(en).
Menno
 
Posts: 6437
Joined: Mon 2 Apr 2001 0:00
Location: ZutFun

Postby bossie » Thu 13 Oct 2005 21:13

ik heb een gelijkaardig probleem gehad met mijn safrane . het leeek of de hele voorkant er af ging daveren . Rara het was een achterband met een vervormd karkas . het localiseren van een geluid of trilling kan soms heel misleidend zijn
bossie
 
Posts: 42
Joined: Wed 31 Aug 2005 14:46

Postby maurice » Thu 20 Oct 2005 14:14

Het was dus toch de aandrijf-as, probleem opgelost!

thnx voor de reacties!
maurice
 
Posts: 212
Joined: Mon 25 Feb 2002 0:00
Location: Arnhem

Postby Hessel » Mon 14 Nov 2005 12:03

maurice wrote:Er gaat toch een nieuwe aandrijfas onder, vervelend maar helaas. De sloop en de onderdelen-lijn kunnen me niet verder helpen, dus dan maar nieuw!
Nu maar hopen dat het hiermee opgelost is...


Hee Maurice,

aaauuuw :( dat is een dikke reparatie!! (N) onderdeel is € 291,- voor mijn saffie :@ . Ik had hetzelfde probleem....damn wat reed mijn saf beroerd....ik heb er 40 telefoontjes en wat internet speurwerk aan besteed en heb nu wel voor €100 (Y) een linker aandrijfas voor mijn 97er 2.5

Hessel
Hessel
Über-Spammer
 
Posts: 12383
Joined: Thu 29 Jul 2004 13:52
Location: Zevenbergen
Car: renault 5gt turbo

Postby maurice » Thu 27 Apr 2006 10:05

Helaas helaas, is het probleem nog steeds niet over :( :gun: :gun:

We zijn nu 2 aandrijfassen, alle stuurkogels en 2 nieuwe draagarmen verder en hij blijft trillen....Het is wel een heel stuk minder geworden, maar de eindconclusie is dat het waarschijnlijk in het diff. zit. De theorie is dat er in de bak of diff iets gaar is en hierdoor gaf hij trillingen door. Door alle nieuwe onderdelen werd het trillen wel steeds iets minder, maar helaas is het nooit verdwenen. Bij het laatste onderzoek is gebleken dat het trillen merkbaar is als men 1 wiel blokkeerd en het andere rond de 2000 RPM met de voetrem ietjes belast. Ook kan men een mechanisch "tikje" horen als je een wiel omhoog zet en het handmatig van links en rechtsom draait. Dit voelt aan alsof er ergens een tandje ontbreekt...
Nu kan deze auto niet te lang stil staan, dus in ben opzoek naar een andere versnellingsbak. Weet iemand toevallig of de bak ook van Volvo is? Past een bak van een Volvo 850 dan? Of is het een product van Renault en hebben ze die ook in andere modellen toegepast?

Bij voorbaat dank.
maurice
 
Posts: 212
Joined: Mon 25 Feb 2002 0:00
Location: Arnhem

Postby Murray » Sun 30 Apr 2006 21:40

Wat ik nog niet helemaal heb kunnen opmaken uit de topic of het uitmaakt in welke versnelling je rijdt. Mijn safrane 'schud' een klein beetje in de 2e versnelling in lage toeren, dat is waarschijnlijk iets in de bak, maar niet erg storend en als je bij het optrekken in z'n 1 iets verder doortrekt, dus dat je hoger in de toeren uitkomt als je naar z'n 2 gaat, dan merk je ook al niets...
Hoe dan ook, als het bij iedere versnelling rond de 3000rpm terug komt, dan is de kans dat het de versnellingsbak is erg klein, tenzij het de uitgaande as is. En voor zover ik weet is dat de makkelijkst vervangbare as (lekker zin)
Murray
 
Posts: 453
Joined: Sat 18 Mar 2006 16:11

Postby maurice » Thu 4 May 2006 11:04

Het is idd het duidelijkst in de tweede versnelling en rond de 2000 rpm, maar beide aandrijfassen zijn al vervangen....dus het zit waarschijnlijk toch echt in de bak :(
maurice
 
Posts: 212
Joined: Mon 25 Feb 2002 0:00
Location: Arnhem

Postby Murray » Thu 4 May 2006 12:16

Dan zitten we waarschijnlijk in hetzelfde schuitje, en dankzij jouw informatie weet ik wat ik niet hoef te vervangen ;).
Zodra ik iets weet over mijn 'probleem' laat ik je wat weten. Succes verders!
Murray
 
Posts: 453
Joined: Sat 18 Mar 2006 16:11

Return to Safrane



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group