Clio 172 RS RingTool > Afstelling van onderstel

Post hier al je vragen over de Clio

Clio 172 RS RingTool > Afstelling van onderstel

Postby Joepster » Tue 25 Oct 2011 11:59

He hallo! Mijn naam is Joep en ik ben voornemens een Clio RS te gaan prepareren tot ringtool.

Ik heb al bijzonder veel gegoogled en op deze site rondgeneusd maar leg mijn specifieke vragen toch nog maar eens op tafel:

- Welke schroefset is dé aanrader
- Laskooi (waar en wat kost dat) of schroefkooi

Eigenlijk zijn alle goede ringideeen welkom!

Ben benieuwd, Groet Joep
Last edited by Joepster on Wed 12 Sep 2012 8:28, edited 1 time in total.
Joepster
 
Posts: 20
Joined: Sat 22 Oct 2011 17:05

Postby Merijn » Tue 25 Oct 2011 12:08

Welkom! :D Ik kan je niet helpen met het prepareren van een Clio 2, maar een Ring-rijder verwelkom ik graag! :D

Er zijn voldoende mensen die je hier verder kunnen helpen, denk ik. Succes! (Y)
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31486
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Postby Tim » Tue 25 Oct 2011 15:15

Welkom! :) Altijd goed, een Ringer erbij!
Tim
 
Posts: 7604
Joined: Wed 24 Jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Postby Leon Cozijn » Tue 25 Oct 2011 15:20

Welkom hier!

Schroefsetten lopen qua prijzen erg uit een, KW is erg goed of Billstein.

Als je een groter budget heb moet je naar Pro-flex gaan kijken.

Kooien heb ik weinig verstand van.
Leon Cozijn
 
Posts: 2183
Joined: Wed 2 Jan 2008 9:45
Location: Waddinxveen ZH

Postby Daan2D » Tue 25 Oct 2011 16:13

Welkom hier en leuk dat er iemand met de rs aan de gang gaat.
Ik zou hem cup 2 spec maken, even JPS een brerichtje sturen voor delen (Y)
Racing is the best way to convert money into noise
User avatar
Daan2D
 
Donateur
Posts: 2250
Joined: Sat 14 Apr 2007 13:06
Location: Limburg
Car: M2GTRS + R25 + C3RS

Postby derbimarcel » Thu 27 Oct 2011 17:17

Leon Cozijn wrote:Welkom hier!

Schroefsetten lopen qua prijzen erg uit een, KW is erg goed of Billstein.

Als je een groter budget heb moet je naar Pro-flex gaan kijken.

Kooien heb ik weinig verstand van.


KW, goed voor op de ring? Voor op een Circuit is dat gewoon troep aangezien er geen fatsoenlijke kw sets voor een clio 2 zijn.
Ik zou zelf ook voor clio cup specs gaan (Y)
De rolkooi heb ik zelf bij Biesheuvel laten maken. Kost een hoop maar als je op alle forums lees en ook mijn ervaring is dat het echt super is.
User avatar
derbimarcel
 
Donateur
Posts: 843
Joined: Fri 2 Jul 2010 20:20
Location: zwartewaal

Postby Jean-Paul-S » Thu 27 Oct 2011 17:26

Welkom :)

De Clio rs is in de basis al een goede/vlotte auto (Y)

Veel hangt af van wat je daadwerkelijk wil met de auto. Gebruik je hem dadelijk enkel voor trackdays/rintool of is het noodzakelijk dat je ook nog een boodschap ermee kunt doen om maar een voorbeeld te noemen.

Qua onderdelen is er uiteraard zeer veel mogelijk, van sportief onderstel tot race onderstel met allerlei stelmogelijkheden. Bilstein heeft specifieke Nordschleife dempers bijvoorbeeld.

Qua kooi kun je proberen een originele cupkooi te scoren (toevallig komt er bij mij binnenkort een vrij (0) ), of bijvoorbeeld een Sparco of Wiechers (laatstgenoemde heeft demogelijkheid tot eigen samenstelling).

Als je verder eens wat cup spullen wilt zien om te vergelijken ben je uiteraard welkom, heb zo'n beetje alles liggen om een cup clio te bouwen (Y)
User avatar
Jean-Paul-S
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Postby Martijn Kool » Thu 27 Oct 2011 21:12

ah jp, ik zoek nog een clio 2 cupuitlaatdemper, 5 stuks graag

:p

ik ben benieuwd naar je project, je hebt nog geen clio of wel?
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
User avatar
Martijn Kool
 
Donateur
Posts: 6440
Joined: Wed 1 Jun 2005 13:44
Location: Nijverdal

Postby Joepster » Tue 8 Nov 2011 11:14

Ik heb inmiddels een RS gekocht!

Ik wil de winter gebruiken om hem ring/circuit klaar te maken. Ik ben geen ervaren coureur maar wil gewoon een strak sturende en remmende auto. Heb op internet al hc discs, ds2500 pads en staalomvlochten remleidingen besteld.

Ik twijfel vooral over het onderstel. Ik wil daar max 1250 aan uitgeven, dus dat geweldige ast spul valt al af.

Mijn opties zijn:
- bilstein b14 pps
- kw variant 1 of 2
- ap-x

Ben benieuwd wat jullie opinie is gezien mijn intenties met de clio.
Joepster
 
Posts: 20
Joined: Sat 22 Oct 2011 17:05

Postby Martijn Kool » Tue 8 Nov 2011 11:22

clio 2 cup onderstel is ook nog te overwegen..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
User avatar
Martijn Kool
 
Donateur
Posts: 6440
Joined: Wed 1 Jun 2005 13:44
Location: Nijverdal

Postby Joepster » Tue 8 Nov 2011 12:02

clio 2 cup onderstel is ook nog te overwegen..


Wat zijn daar de dan de specs van? En wat kost dat ongeveer?

Groet Joep
Joepster
 
Posts: 20
Joined: Sat 22 Oct 2011 17:05

Postby Jean-Paul-S » Tue 8 Nov 2011 12:10

Set bestaat uit:

- Cumpdempers door bilstein, schroefbaar
- Dikke fusees met grotere sterkere lagers dan std
- Fuseekogels met uniball en extender zodat je draagarm bij verlaging nog steeds horizontaal staat
- eventueel uniballs

Heb alles liggen als je het vrijblijvend eens wilt bekijken :) (Y)
User avatar
Jean-Paul-S
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Postby Joepster » Tue 8 Nov 2011 13:36

Mannen,

Waar kan ik een soort van lijst vinden met die 'cup 2 specs'?
Joepster
 
Posts: 20
Joined: Sat 22 Oct 2011 17:05

Postby Martijn Kool » Tue 8 Nov 2011 13:37

ik zou gewoon een bezoekje brengen aan Jean-Paul, die heeft alles ervoor liggen en kan je het haarfijn uitleggen
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
User avatar
Martijn Kool
 
Donateur
Posts: 6440
Joined: Wed 1 Jun 2005 13:44
Location: Nijverdal

Postby Joepster » Wed 9 Nov 2011 16:24

Ik blijf maar gewoon wat vragen stellen:

Weet. Iemand een goed en goedkoop onrhoudsadres voor een rs. Ik woon in denbosch.
Joepster
 
Posts: 20
Joined: Sat 22 Oct 2011 17:05

Postby Tom » Wed 9 Nov 2011 16:42

De combinatie goed en goedkoop is een lastige bij auto onderhoud. Als je een beetje handig bent (wat een grote aanrader is bij een circuit auto) zou ik lekker zoveel mogelijk zelf doen. Waar zit je ergens in DB?

En KW maakt mooi spul voor sportief weg gebruik en zo en dan een rondje ring of een toertochtje. Dan voldoet het prima. Voor een echte circuit auto is het te soft. Wil je echter vaak met dat ding op en neer naar DL dan is het wellicht niet zo'n slechte optie om de eerste jaren mee door te komen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Joepster » Wed 9 Nov 2011 16:54

Laat dat goedkoop ook maar achterwege. Ik ben wel wat gewend qua onderhoud. Ik ben trouwens zelf ook niet heel handig of zo. Was ook niet van plan dat te worden, haha!

Neem toch aan dat jullie je autos niet allemaal bij de dealer in onderhoud hebben.

Tom, jij als mede bosschenaar, waar heb jij hem in onderhoud bijvoorbeeld?
Joepster
 
Posts: 20
Joined: Sat 22 Oct 2011 17:05

Postby Tom » Wed 9 Nov 2011 17:04

Dealer moet je enkel komen voor wat onderdelen. Ik doe alles zelf, dus kom nooit ergens met dat ding (op een jaarlijks bezoekje voor de APK na).

Speciaal voor sportieve auto's of circuit gebruik zit er volgens mij niets in DB. Dan zul je gewoon een garagebedrijf moeten zoeken die je vertrouwd. Wil je iets op autosport gebied is Bas Roos wellicht iets (oss)? Die zitten met name in de BMW wereld maar doen alle merken volgens mij.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Joepster » Wed 12 Sep 2012 8:34

Omdat ik mijn vraag niet in het "wegliggings topic" geplaatst krijg doe ik het maar even hier. Nadat ik hier mijn eerste vragen heb gesteld over het samenstellen van een ringtool heb ik ondertussen alle onderdelen die Kool beschikbaar heeft er op en onder zitten.

Sinds vanmorgen ook een Clio Cup achteras. Daarmee heeft de auto nu een compleet Clio Cup onderstel, zowel aan de voor- als achterkant.

Nu heb ik totaal geen verstand van de afstelling van dat onderstel. De uitlijn-mijnheer vraagt nu aan me wat een gebruikelijke afstelling is om met die Clio (met Cuponderstel) zo snel mogelijk over de Ring te knallen?

Ik heb geen idee en wil dat dus aan jullie vragen. Wat is een mooie start afstelling van het onderstel om op verder te kunnen bouwen? Hoeveel camber voor en achter? Hoeveel toe/uitspoor voor en achter etc. Auto rijdt enkel op de Ring.

Heeft iemand een goede suggestie? Je zou me er enorm mee helpen! Groet Joep
Joepster
 
Posts: 20
Joined: Sat 22 Oct 2011 17:05

Postby Gerald » Wed 12 Sep 2012 9:13

joep,

kijk even in het topic van daan2d over zijn witte tool. Die is ook compleet cup omgebouwd en afgesteld. Daar zou je het e.e.a. moeten kunnen vinden.

verder weet ik dat kool zijn cupclio is afgesteld door steverinkbanden in apeldoorn/deventer. Die zullen je ook vast verder kunnen helpen.

succes.

gr. Gerald
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11103
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Postby Daan2D » Wed 12 Sep 2012 10:20

In mijn topic staan de gegevens niet. Heb ze wel voor je als je intresse hebt.
Ik ben ook 2x voor het uitlijnen geweest, eerste x bij de doorsnee bandenboer geweest. Wat een ramp zeg.
Ernaa bij een grotere geweest die ook voor raceteams autos uitlijnen, nu staat ie prima.
Racing is the best way to convert money into noise
User avatar
Daan2D
 
Donateur
Posts: 2250
Joined: Sat 14 Apr 2007 13:06
Location: Limburg
Car: M2GTRS + R25 + C3RS

Postby Joepster » Wed 12 Sep 2012 10:28

He daan. Als je die settings of uitdraai voor me hebt dan heel erg graag!

Is jouw afstelling meer voor ring of juist voor (kort) circuit?
Joepster
 
Posts: 20
Joined: Sat 22 Oct 2011 17:05

Postby antoine » Wed 12 Sep 2012 15:13

Je kan een bezoekje brengen aan Bandencentrum Jan Steverink. Martijn's cup clio is hier afgesteld toch?

http://www.steverinkbanden.nl/
antoine
 
Posts: 7732
Joined: Sun 19 Jan 2003 17:51
Location: mont chêne
Car: Renault Clio III RS

Postby cliogek » Wed 12 Sep 2012 15:26

Bij een aantal bedrijven kan je een kooi op maat laten lassen.

Bij FCG Engineering in Gorredijk(bij Drachten) bijvoorbeeld.
Die mijn Corsa had voorzien van 2300 16V ITB en toen heb ik een prijsopgave gevraagd voor een laskooi.
Zou ongeveer 1000 Euro kosten. Best veel geld maar niet voor wat je ervoor terug krijgt.
Dan zit de kooi ook op meerdere plaatsen aan het dak vast en niet alleen aan de bodem.

Heb ik gezien bij een geprepareerde circuit Astra en dat zit er erg strak in!
User avatar
cliogek
 
Donateur
Posts: 733
Joined: Sat 26 Dec 2009 19:00

Postby Daan2D » Wed 12 Sep 2012 15:38

Joepster is al voorzien van een kooi (Y)
Racing is the best way to convert money into noise
User avatar
Daan2D
 
Donateur
Posts: 2250
Joined: Sat 14 Apr 2007 13:06
Location: Limburg
Car: M2GTRS + R25 + C3RS

Postby Luco/Alpine-racer » Wed 12 Sep 2012 17:28

Afstelling onderstel is heel persoonlijk, de een rijdt graag met toespoor achter en de ander met uitspoor is gewoon een kwestie van gevoel.

Je kan beginnen met een basisafstelling. Ik neem aan op straatbanden.
BV Voorzijde:
1,5 graad camber en een heel klein beetje uitspoor.

Achterzijde:
1 graad camber en ook een heel klein beetje uitspoor, met uitspoor achter stuurt die iets mee maar is de kont ook losser.

Snap overigens niet dat sommige mensen zo geheimzinnig doen over hun afstelling, we zitten niet in de F1 ofzo.

Een goede die je auto afstelt zoals jij wilt is Angelos bandenservice in gorinchem.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Daan2D » Wed 12 Sep 2012 18:38

Hier doet toch niemand geheimzinnig?

De uitlijning van Benno kun je ook proberen, die was heel te vreden na montage van cup onderstel (Y)
Racing is the best way to convert money into noise
User avatar
Daan2D
 
Donateur
Posts: 2250
Joined: Sat 14 Apr 2007 13:06
Location: Limburg
Car: M2GTRS + R25 + C3RS

Postby Luco/Alpine-racer » Wed 12 Sep 2012 18:52

Daan2D wrote:Hier doet toch niemand geheimzinnig?

De uitlijning van Benno kun je ook proberen, die was heel te vreden na montage van cup onderstel (Y)


Nou in je eigen topic zeg je er niks over terwijl allerlei mensen je probeerde te helpen toen die kompleet verkeerd stond, en nu weer via pm kan je de afstelling rijgen, het is geen rocketsience.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Daan2D » Wed 12 Sep 2012 19:35

Ik heb simpelweg het uitlijnblaadje niet bij de hand.
Gerald verwijst naar mijn topic, dan kan ik joep beter al melden dat het daar ook niet staat.

Verder ben ik er zelf best een leek in en besteed ik dat uit, veel kan ik er dan ook niet over vertellen dan dat hij nu bevalt.
Mijn clio is ook anders dan die van joep, die van benno is nagenoeg gelijk (Y)
Racing is the best way to convert money into noise
User avatar
Daan2D
 
Donateur
Posts: 2250
Joined: Sat 14 Apr 2007 13:06
Location: Limburg
Car: M2GTRS + R25 + C3RS

Postby Luco/Alpine-racer » Wed 12 Sep 2012 19:46

ok :D

Ben nog steeds benieuwd waar het nou aan lag bij jouw auto?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Jean-Paul-S » Wed 12 Sep 2012 19:52

Grootste verschil was de sporing icm veel camber, meen dat hij voor op toe stond en achter op uit. Dat is geen fijne afstelling :p :)
User avatar
Jean-Paul-S
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Postby Luco/Alpine-racer » Wed 12 Sep 2012 20:02

Jean-Paul-S wrote:Grootste verschil was de sporing icm veel camber, meen dat hij voor op toe stond en achter op uit. Dat is geen fijne afstelling :p :)


Op zich staat die standaard voor iets toe, maar iets uit vind ik ook prettiger.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Return to Clio



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group