Clio 2.0 16V RS Phase I

Post hier al je vragen over de Clio

Clio 2.0 16V RS Phase I

Postby Een paard » Mon 6 Aug 2012 19:49

Hallo,

Ik ben van plan om een Clio 2.0 16V RS Phase I (172) aan te gaan schaffen. De voorkeur gaat uit naar een 172 (vóór de facelift) omdat ik deze het mooist vind en hij het meest betaalbaar is.

Mijn oog is gevallen op een donkerblauw exemplaar met ruim 157k km op de teller, kenteken 36-GX-VV. Hij staat te koop in Goes bij een Seat dealer voor € 3.550,-. http://www.autotrack.nl/tweedehands/ren ... io/8993529

Image
Image
Image

De auto lijkt in een redelijk goede staat te zijn op het eerste gezicht. Alleen het stuurwiel - natuurlijk een bekend probleem - is nogal kaal, en de mattenset lijkt te ontbreken. Verder vind ik de velgen (geen idee welk merk of welke maat) niet mooi, en weet ik niet wat voor banden erop zitten (ik verwacht geen geweldige). Hoe de staat verder is zal een bezoekje en proefrit moeten uitwijzen natuurlijk. Ik ben vooral benieuwd naar de staat van de uitlaat (gevoelig) en of de distributie- en multiriem vervangen zijn (en wanneer).

De laatste tijd ben ik aan het onderzoeken waar ik vooral op moet letten bij de aanschaf van een Clio RS. Tijdens mijn zoektocht kwam ik deze lijst van Clio RSjes tegen (waarvoor hulde). Op deze lijst staat ook deze donkerblauwe Clio uit Goes, op een oude foto van Marktplaats met zwarte Mégane velgen.

Image

Nou zegt deze foto natuurlijk niet zoveel, maar het doet een beetje pijn om het beestje op nog lelijkere velgen, op Marktplaats, te zien. Overigens zou ik er het liefst de standaard OZ F1 velgen onder hebben, maar dat is niet het grootste probleem.

Wat denken jullie hiervan? Er staan niet veel auto's van dit type te koop, en ze zijn geen van allen perfect (naar mijn smaak). Voorkeur gaat natuurlijk uit naar een (betrouwbare) dealer enigszins in de buurt van Breda/Tilburg, maar dat maakt de keus alleen maar beperkter.

In het huidige aanbod lijkt dit gele exemplaar met bijna 97k km voor € 3.950,- ook wel aardig (op de stuurhoes na. en de multiriem moet misschien worden vervangen binnenkort). Donkerblauw is natuurlijk wel wat ingetogener dan schreeuwend geel..

Wat te doen, wat te doen..
Een paard
 
Posts: 3
Joined: Mon 6 Aug 2012 18:59

Postby Merijn » Mon 6 Aug 2012 20:00

Over best een aantal RS'jes is meer informatie voorhanden dan in het register is opgeslagen. Heb je de Patrick al gemaild voor meer info? Lijkt me wel een goed plan!

Waar je bij RS'jes vooral op moet letten is achterstallig onderhoud. Dat is gewoon duur, over het algemeen, en dat doet dus ook veel met de prijs. Beter een goed onderhouden auto kopen die je 1000 euro extra in de aankoopprijs heeft gekost, dan al direct voor 1500 moeten versleutelen... Behalve als je het zelf kunt en wilt. Dan kan een dergelijke auto wel interessant zijn.

Nog een tip: Ga naar een aantal auto's kijken! Gewoon om te kijken wat er te koop is en tegen welke prijs.
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31486
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Postby Patrick RS » Mon 6 Aug 2012 21:00

Welkom hier. Ik heb je een mail gestuurd (Y)
User avatar
Patrick RS
Moderator
 
Donateur
Posts: 14762
Joined: Tue 19 Mar 2002 0:00
Car: Mégane 3 RS 275

Postby Patrick RS » Mon 6 Aug 2012 21:01

Stel je even voor in het wie is wie topic (Y)
User avatar
Patrick RS
Moderator
 
Donateur
Posts: 14762
Joined: Tue 19 Mar 2002 0:00
Car: Mégane 3 RS 275

Postby Dimitri2.0 » Tue 7 Aug 2012 10:24

tja de lijst kan lang worden waar je allemaal op moet letten.

grootste kosten is wat je zelf omschrijft de distributie, heb deze onlangs voor de 3de keer bij mijn R.S. laten vervangen.
wat betreft de uitlaat in 12jaar tijd is deze 1x compleet vervangen (ergens in 2005)

tzt heb ik wel een nieuwe RVS uitlaat voor je liggen (middendemper + einddemper, steekt uit onder de bumber is ieder geval nooit gemonteerd)
voor een prikkie!
Dimitri2.0
 
Posts: 428
Joined: Sun 6 Oct 2002 19:55
Location: Z-H

Postby Christiaan » Tue 7 Aug 2012 12:08

Lijkt op de foto's een nette RS! Let idd op de distributie- en multiriem gezien dit prijzig is om te laten doen. Voor de rest gewoon op de standaard zaken letten als banden, remmen en eventuele rare geluiden.

Door de velgen moet je even heen kijken. Het is een kwestie van tijd voor er weer eens een setje originele OZ's voorbij komt op MP voor een leuke prijs. Dat oogt gelijk heel anders.

Ik heb zelf ook een blauwe RS ph1 gehad en wat mij betreft is dit nog steeds de beste kleur! (Y)
Christiaan
 
Posts: 1160
Joined: Mon 14 Aug 2006 21:30
Location: Alphen a/d Rijn

Postby Een paard » Tue 7 Aug 2012 20:58

Patrick.B wrote:Welkom hier. Ik heb je een mail gestuurd (Y)

Bedankt! :D

Het is dus vooral de vraag wat er voor onderhoud is gepleegd. Ik zal binnenkort eens informeren of de distributie- en multiriem zijn vervangen, met een beetje geluk is dat recentelijk nog gebeurd. Fingers crossed! En dan nog maar afwachten hoe hij er voor de rest aan toe is.

Ik zag trouwens wel dat de APK op 07-06-2012 is vervallen, en dat hij op 24-05-2012 (weer) te naam is gesteld. Staat er dus al een poosje..
Een paard
 
Posts: 3
Joined: Mon 6 Aug 2012 18:59

Postby Een paard » Thu 9 Aug 2012 7:30

De distributieriem is vervangen bij 119.000 km, de multiriem waarschijnlijk ook. In ieder geval genoeg reden om een kijkje te gaan nemen zaterdag. :) Ben benieuwd..
Een paard
 
Posts: 3
Joined: Mon 6 Aug 2012 18:59

Return to Clio



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
cron