[16v] Koppeling zit vast. Ontkoppelt niet meer.

Post hier al je vragen over de Clio

[16v] Koppeling zit vast. Ontkoppelt niet meer.

Postby bassie112 » Mon 24 Sep 2012 12:29

Ik heb een probleempje met mijn good-old clio 1.8 16v (1991). Laatst reed ik tijdens een kort ritje richting een stoplicht en wilde ik het koppelingspedaal intrappen. Op dat moment "schoot" ik door het pedaal en kon ik de auto niet meer ontkoppelen. Ik kon nog zonder koppeling richting huis komen door op het juiste moment te schakelen.

Thuis aangekomen direct een aantal zaken bekeken. Het stelmechanisme op het pedaal is nog prima. De koppelingskabel is nog heel. De koppelingsgaffel/koppelingsarm/schakelarm, of hoe die hefboom waar de koppelingskabel aan vast zit ook heet, zit echter compleet vast. Ik heb geprobeerd om er wat beweging in te krijgen door een ijzeren staaf als hefboom te gebruiken maar dat mocht niet baten. Ik ben bang als ik meer geweld gebruik er iets kapot zal gaan.

Nu vraag ik mij dus af wat er is gebeurd. De koppeling slipte niet en greep op een normaal punt aan dus de plaat is nog wel goed lijkt mij. Schakelen ging verder ook altijd prima. Wel had ik vaak problemen met de bak in zijn achteruit zetten bij een warme motor maar dat is vrij normaal voor relatief oude auto's.

In welke richting moet ik het zoeken?
-Drukgroep versleten/kapot?
-Koppeling hoofdcilinder lek of kapot? Waar zit die?
-Koppeling hulpcilinder lek of kapot? Waar zit die?
-?
Last edited by bassie112 on Mon 24 Sep 2012 12:53, edited 2 times in total.
bassie112
 
Posts: 74
Joined: Fri 7 Dec 2007 16:32

Postby greyhound » Mon 24 Sep 2012 12:42

zo te lezen lijkt het mij op een kapotte drukgroep
dat hij af en toe niet in de achteruit wil heb ik met mijn r19 ook soms
maar dat is niet zo erg

het enigste om het zeker te weten is de bak erachterweg halen en dan kijken......
als je de ruimte en plek voor hebt dan he

succes
greyhound
 
Posts: 21
Joined: Sun 6 Jul 2008 17:16
Location: coevorden

Postby bassie112 » Mon 24 Sep 2012 12:51

ja dat is gelijk het probleem he. Ruimte, plek. brug/kraan, tijd. Dus als er nog opties zijn die minder ingrijpend zijn dan wil ik die eerst graag proberen voordat ik de bak+motor eruit haal. Heb dat namelijk nooit eerder gedaan dus het gaat mij zeker veel tijd kosten.
bassie112
 
Posts: 74
Joined: Fri 7 Dec 2007 16:32

Postby Ronald1916V » Mon 24 Sep 2012 14:47

Waarschijnlijk gewoon het druklager verrot gedrukt door de drukgroep heen, zit niets anders op dan de versnellingsbak te demonteren en een nieuwe koppelingset te monteren. :)
User avatar
Ronald1916V
 
Donateur
Posts: 5546
Joined: Sat 6 Aug 2005 18:12
Location: Zwolle
Car: Renault 19 2.0 16V

Postby bassie112 » Tue 25 Sep 2012 9:45

Ronald1916V wrote:Waarschijnlijk gewoon het druklager verrot gedrukt door de drukgroep heen, zit niets anders op dan de versnellingsbak te demonteren en een nieuwe koppelingset te monteren. :)

Daar was ik al bang voor :). Ik heb de clio maar geschorst voor een tijdje en als ik een keer tijd heb zal ik hem eens op de pijnbank leggen. Het zou jammer zijn om het niet te repareren want motorisch is die prima met maar 150k op de teller. Het onderstel in de loop van de jaren ook her en der gelast zodat er nu geen roest meer zit. Thanks!
bassie112
 
Posts: 74
Joined: Fri 7 Dec 2007 16:32

Postby Tom » Tue 25 Sep 2012 10:24

weekendje hobbyen en hij rijd weer :smile:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Return to Clio



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
cron