ACT: Mégane III RS Coupe

Post hier al je vragen over de Renault Mégane

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby ArnoRS » Mon 9 Jan 2017 14:01

Thanks! Ja echt klote, van die fijne vrachtwagen waar de brokken ijs ineens vanaf vliegen..

Maarja, gelukkig alleen de onderkant van de bumper.
ArnoRS
 
Posts: 42
Joined: Mon 21 Nov 2016 20:14

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby tutuur » Mon 9 Jan 2017 15:22

Tsja, aansprakelijk stellen gaat ook niet makkelijk worden!
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14250
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby AnthonyR » Wed 11 Jan 2017 10:47

ArnoRS wrote:Waar kan ik de kleurcode van mijn Megane 3 RS vinden? Heb een een witte RS.
Vanmorgen viel er een brok ijs van een vrachtwagen, reed ik overheen en nu de onderkant van de bumper beschadigd (alleen zichtbaar wanneer je vanuit de grond kijkt).

Toch wil ik dit met een lakstift bijwerken. Daarvoor heb ik dus de kleurcode nodig :)


369 Blanc Glacier indien uni wit. Parelmoer wit is volgens mij QNC.
User avatar
AnthonyR
Moderator
 
Donateur
Posts: 8893
Joined: Thu 22 Sep 2005 15:27
Location: Gorinchem

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby chico-chino » Sun 19 Feb 2017 23:06

Dag Heren,

Sinds paar dagen trilt mijn auto tijdens remmen. Bij snelheid van 120km als ik rustig afrem trilt de rempedaal en de stuur heel lichtjes, en je kan ook duidelijk horen en voelen. trillingen lijken een beetje alsof je over de witte strook rijd. hij remt voor de rest goed. ook als ik hard rem. In de bebouwdekom merk ik weinig. Verder hoor ik tijdens afremmen ook zo zoomend geluid alsof het aan de wiellager ligt. Iemand enige idee ???
chico-chino
 
Posts: 40
Joined: Tue 4 Feb 2014 0:45
Car: megane rs3

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby Patrick RS » Mon 20 Feb 2017 16:32

Kunnen meerdere dingen zijn. Maar het eerst wat bij mij op komt zijn je remschijven die niet jofel meer zijn...
User avatar
Patrick RS
Moderator
 
Donateur
Posts: 14660
Joined: Tue 19 Mar 2002 0:00
Car: Mégane 3 RS 250

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby ArnoRS » Wed 22 Feb 2017 20:55

Kreeg vandaag 3x de meldig 'accu zwak' op het scherm van mijn navigatie. Betreft dit de motoraccu of de accu van de keyless card?
ArnoRS
 
Posts: 42
Joined: Mon 21 Nov 2016 20:14

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby Maarten-Jan » Thu 23 Feb 2017 6:21

Autoaccu, waarschijnlijk is de capaciteit van je accu niet meer wat het nieuw was ;-) Even accu laten testen voor de zekerheid en waarschijnlijk op basis daarvan vervangen.
(mijn pa heeft hem net vervangen, kreeg de melding ook al een aantal weken, accu had nog 30% van wat die nieuw zou moeten hebben (0) ).
Maarten-Jan
 
Posts: 4572
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby la_fusion » Thu 23 Feb 2017 7:34

ArnoRS wrote:Kreeg vandaag 3x de meldig 'accu zwak' op het scherm van mijn navigatie. Betreft dit de motoraccu of de accu van de keyless card?

Was deze melding net zo irritant als de melding van je telefoonaccu? (0)
la_fusion
 
Posts: 73
Joined: Sun 6 Mar 2005 16:04
Location: Dongen

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby ArnoRS » Thu 23 Feb 2017 18:02

Vandaag weer de melding gekregen. Binnenkort dan maar een accu bestellen. Zit nu 60ah 680A in. Kan ik ook een 63ah 610A accu nemen? Deze zijn een heel stuk goedkoper. Originele Bosch S5A05 rond de €150... Beetje te duur.
ArnoRS
 
Posts: 42
Joined: Mon 21 Nov 2016 20:14

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby Maarten-Jan » Fri 24 Feb 2017 6:23

Het aantal Ah maakt niet zo heel veel uit (zegt alleen wat over hoe lang de accu zijn best doet als de motor niet draait ;-) ), dus dat mag best iets meer of iets minder zijn als origineel.
De start capaciteit is wel belangrijk, het aantal ampere wat de accu gedurende korte tijd kan leveren (meestal opgegeven gedurende 30 seconden bij - 18). Of je dus met 610A af kunt i.p.v. 680A hangt
af van wat je startmotor bij aanvang trekt (als dat meer is dan 610A gaat die dus niet rond). Ga er maar vanuit dat die 680A er niet voor niets in zit, accu's zijn inderdaad helaas duur maar met een beetje shoppen moet je wel wat goedkopers kunnen vinden.
Maarten-Jan
 
Posts: 4572
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby ArnoRS » Fri 24 Feb 2017 11:03

Thanks voor je reactie! Ga ik nog even verder zoeken voor wat hoger dan 610 startcapaciteit.
ArnoRS
 
Posts: 42
Joined: Mon 21 Nov 2016 20:14

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby chico-chino » Fri 3 Mar 2017 1:42

iemand enige idee hoeveel het kost om achterschijven te vervangen voor megane 3 rs ?? Bij ramhorst kosten schijven 250 per stuk ex btw. Met blokken erbij en montage was het 785 euro. Bij VKV was het 477 euro inclusief montage. Kan er zoveel verschil tussen zitten ?? of heeft een van de dealer een fout gemaakt ???
chico-chino
 
Posts: 40
Joined: Tue 4 Feb 2014 0:45
Car: megane rs3

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby Abel » Fri 3 Mar 2017 7:50

Tjonge, wat een verschil.. misschien gebruiken ze bij Ramhorts goud vet ipv koper vet :evil:
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby Adinsx » Fri 3 Mar 2017 8:15

Grootste verschil moet haast zitten in het type schijf.
Beide brembo en beide geboord of ongeboord? (weet niet wat standaard op de III RS lag).
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
User avatar
Adinsx
 
Donateur
Posts: 6956
Joined: Thu 20 Dec 2007 10:37
Location: Oosten des lands
Car: M4 Estate GT205

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby Maarten-Jan » Mon 13 Mar 2017 7:25

Het gaat om achterschijven, daar hoeven echt geen geboorde schijven op (het nut van geboord / gegroefd is sowieso vrij discutabel).
Maarten-Jan
 
Posts: 4572
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby la_fusion » Mon 13 Mar 2017 8:01

Gisteren weer de zomerwielen gemonteerd en heb het idee dat de slotbouten het niet nog een groot aantal wisselingen gaan overleven.. Nu wil ik nieuwe bouten gaan bestellen en mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar zwarte zodat ze mooi wegvallen in de velgen. Primair dus op zoek naar de juiste maat bouten en daarnaast eigenlijk op zoek naar een ervaringsdeskundige mbt de zwarte bouten.
la_fusion
 
Posts: 73
Joined: Sun 6 Mar 2005 16:04
Location: Dongen

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby Abel » Mon 13 Mar 2017 13:40

la_fusion wrote:Gisteren weer de zomerwielen gemonteerd en heb het idee dat de slotbouten het niet nog een groot aantal wisselingen gaan overleven.. Nu wil ik nieuwe bouten gaan bestellen en mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar zwarte zodat ze mooi wegvallen in de velgen. Primair dus op zoek naar de juiste maat bouten en daarnaast eigenlijk op zoek naar een ervaringsdeskundige mbt de zwarte bouten.

kun je die niet ff zelf zwart spuiten? met bijvoorbeeld plasidip als je velg gemonteerd zit? ;-)

en wat gaat er stuk aan je eigen bouten dan? kan toch niet zo veel mis mee gaan zou je zeggen toch?
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby Daan2D » Mon 13 Mar 2017 13:51

TPI heeft mooie zwarte, hun hebben gewonen sets en sets met 4 slotbouten erbij.

Bout plastidippen en dan bij de eerste keer wisselen kun he het opnieuw doen :( (I)
Als je bang bent dat je slotbout het niet meer lang houd zou ik zeker op save spelen en wisselen, bespaard je een hoop ellende en wellicht zelfs nog geld.

De maten voor m3rs kan ik je helaas niet aan helpen :~
Racing is the best way to convert money into noise
User avatar
Daan2D
 
Donateur
Posts: 2244
Joined: Sat 14 Apr 2007 13:06
Location: Simpelveld
Car: Megane 2 Grand Tour

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby la_fusion » Mon 13 Mar 2017 18:03

Abel wrote:
la_fusion wrote:Gisteren weer de zomerwielen gemonteerd en heb het idee dat de slotbouten het niet nog een groot aantal wisselingen gaan overleven.. Nu wil ik nieuwe bouten gaan bestellen en mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar zwarte zodat ze mooi wegvallen in de velgen. Primair dus op zoek naar de juiste maat bouten en daarnaast eigenlijk op zoek naar een ervaringsdeskundige mbt de zwarte bouten.

kun je die niet ff zelf zwart spuiten? met bijvoorbeeld plasidip als je velg gemonteerd zit? ;-)

en wat gaat er stuk aan je eigen bouten dan? kan toch niet zo veel mis mee gaan zou je zeggen toch?

Plastidip lijkt mij niet zo handig op alleen de bouten. Bovendien wordt spuiten op de auto helemaal lastig met afplakken etc van de velg. Die is namelijk prima gekleurd :P

Nou het gaat mij vooral over de slotbouten. Dat is net wat zachter metaal lijkt het en daardoor lijkt de speciale sleutel bout zijn grip kwijt te raken. Zie het als een kruiskopschroef waarbij het kruis een rondje wordt ;)

Met betrekking tot de maten is dat inderdaad een beetje dubieus. Tot nu toe is de twijfel alleen nog de lengte.. vind nu op engelse fora M12x1.5 met lengte 26 mm of 28 mm. De bouten in de velgen heb ik net 24-25mm gemeten..
la_fusion
 
Posts: 73
Joined: Sun 6 Mar 2005 16:04
Location: Dongen

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby nico111 » Wed 16 Aug 2017 7:33

Op dit moment zit ik te speuren wat eventueel mijn nieuwe auto gaat worden. In mijn nieuwe auto wil ik graag muziek via Bluetooth streamen vanaf mijn iPhone. Nu kom ik er alleen niet uit op welke RS modellen het wel of niet zit.

Voor mijn gevoel zit het op de 2010 tot 2012 (250pk) modellen niet en is het ook geen optie En vanaf 2012 (265pk) zit het wel en is het standaard. Klopt dit? Alvast bedankt voor de hulp.
nico111
 
Posts: 2
Joined: Thu 23 Feb 2017 10:44

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby AnthonyR » Wed 16 Aug 2017 11:03

Als er een telefoonverbinding van bluetooth opzit is het volgens mij te streamen, dit ligt dus aan de radiounit, exemplaren zonder navigatie zullen dit wellicht dus niet hebben. Even goed kijken naar de hoofdunit.
User avatar
AnthonyR
Moderator
 
Donateur
Posts: 8893
Joined: Thu 22 Sep 2005 15:27
Location: Gorinchem

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby Maarten-Jan » Wed 16 Aug 2017 12:49

Zou ook even kijken wat er in de advertentie vermeld staan en even bellen om te bevestigen, en uiteraard gewoon even testen tijdens de proefrit.
Nog een dingetje is dat de bluetooth implementatie van de iPhone niet conform de standaard is dus je hebt meer kans op gedoe om hem goed te koppelen of hij raakt de verbinding af en toe kwijt.
Vooral de eerste radios met bluetooth ondersteuning (af-fabriek) voor het streamen van audio hadden soms nog wel eens moeite met iPhones. (niet dat een samsung veel beter is).
Maarten-Jan
 
Posts: 4572
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby nico111 » Thu 17 Aug 2017 6:40

Okee bedankt voor jullie snelle reactie. Het is dus per geval bekijken of het kan of niet.
nico111
 
Posts: 2
Joined: Thu 23 Feb 2017 10:44

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby mart » Thu 16 Nov 2017 22:41

Wanneer moet de distributieriem vervangen worden?

Mijn Renault Megane 3 RS is van november 2011 en heeft 43000 km op de teller.
Alvast bedankt voor de reactie's (Y)
mart
 
Posts: 34
Joined: Mon 7 Apr 2014 10:40
Location: Bergen op Zoom
Car: Megane 310 RS Cup

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby StephRS » Fri 17 Nov 2017 7:10

120.000 of 6 jaar.
StephRS
 
Posts: 218
Joined: Sat 21 Nov 2015 9:28
Car: Megane RS

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby Patrick RS » Fri 17 Nov 2017 8:19

Nu dus :p
User avatar
Patrick RS
Moderator
 
Donateur
Posts: 14660
Joined: Tue 19 Mar 2002 0:00
Car: Mégane 3 RS 250

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby Arno17 » Fri 17 Nov 2017 8:40

StephRS wrote:120.000 of 6 jaar.


Wat het eerste komt. Nu dus inderdaad.
Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, [s]Megane dCi [s]110pk =130pk GT-line[/s], R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Arno17
 
Donateur
Posts: 4724
Joined: Sat 12 Mar 2005 16:06
Location: Hoofddorp
Car: Clio IV 0.9 tce Zen

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby Patrick RS » Thu 25 Oct 2018 14:16

Mijn dealer vertelde mij dat zij qua olie helemaal waren over gestapt naar 5w30 ipv 5w40. Nu heb ik nog even maar is het oke om je Megrs3 te voorzien van olie 5w30 terwijl er altijd 5w40 in heeft gezeten. Ik denk zelf geen probleem maar even checken hoe daar hier over gedacht word?
User avatar
Patrick RS
Moderator
 
Donateur
Posts: 14660
Joined: Tue 19 Mar 2002 0:00
Car: Mégane 3 RS 250

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby Arno S. » Fri 26 Oct 2018 9:54

Ik kwam er achter dat mijn garage 10W60 in mijn Megane giet.. Ben ook erg benieuwd in hoeverre dat aan te raden is en dergelijke. Wissel elke 10.000km mijn olie, wil gevoelsmatig in iedergeval de koudere maanden weer over naar 5W40.
Arno S.
 
Posts: 537
Joined: Thu 24 Nov 2011 19:00
Location: Zegveld

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby zipzip » Fri 26 Oct 2018 19:46

Er is nu toch ook speciale olie voor RS modellen ontwikkeld?
zipzip
 
Posts: 382
Joined: Mon 17 Jan 2011 23:32
Location: Hagestein

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby bozothenutter » Sat 27 Oct 2018 6:36

Ester gebaseerde 05W40 syntheet......welke andere? 8)
bozothenutter
 
Posts: 666
Joined: Wed 1 Feb 2012 12:45

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby Maarten-Jan » Mon 29 Oct 2018 6:47

Arno S. wrote:Ik kwam er achter dat mijn garage 10W60 in mijn Megane giet.. Ben ook erg benieuwd in hoeverre dat aan te raden is en dergelijke. Wissel elke 10.000km mijn olie, wil gevoelsmatig in iedergeval de koudere maanden weer over naar 5W40.

Een 10W60 is voor straatgebruik niet aan te raden, deze moet echt op temperatuur komen wil deze dun genoeg worden om alles in het blok te bereiken. Dus prima voor het circuit (daar wordt alles lekker warm) maar voor normaal gebruik blijft deze eigenlijk te dik. 5W30 is nu inderdaad de standaard bij Renault, maar in principe zou je gewoon wat voorgeschreven is moeten aanhouden (meestal 5W40 voor oudere modellen). Wisselen tussen viscositeit kan maar kans bestaat dat je meer olie gebruik krijgt (van een 10W40 naar een 5W30 is een wissel naar dunnere olie, dus kan makkelijker langs afdichtingen die niet perfect meer zijn). Wisselen tussen soort wordt sowieso afgeraden (van mineraal naar half of vol syntheet), maar dat is niet van toepassing bij recente auto's.

De aanduidingen geven trouwens de dynamische en de kinematische viscositeit aan.

De dynamische viscositeit geeft de zogenaamde SAE winterklassen aan --> 0W, 5W, 10W, 15W, 20W en 25W, hoe kleiner het getal voor de W hoe hoger de viscositeit - hoe dunner - bij lage temperaturen de olie is. Een 10W-olie voldoet bij min 20 graden C aan alle gangbare vereisten, een 5W-olie doet dat nog bij min 30 graden C. Uiteraard heeft een dunnere kinematische viscositeit als voordeel dat de motor bij koude start lichter loopt en dus een lager verbruik heeft. Daar staat uiteraard als nadeel tegenover dat je betere afdichtingen nodig hebt om olielekkage / verbruik te voorkomen.

De kinematische viscositeit is de verhouding van de dynamische viscositeit in verhouding tot de dichtheid van de olie bij een bepaalde temperatuur. Deze wordt gemeten bij 100 graden Celsius en leidt tot de indeling in SAE zomer klassen 20, 30, 40, 50, 60. Hoe groter het getal achter de ‘W’ hoe hoger de viscositeit van de olie - hoe dunner - bij 100 graden Celsius. Een SAE-30 olie loopt in de zomer dus lichter dan een SAE-60 olie. Een SAE-60 olie is hoger belastbaar omdat de smeerfilm langer dikker blijft (zeer geschikt voor de autosport dus). Als je een SAE-60 olie niet hoog genoeg belast blijft de smeerfilm te dik waardoor de draaiende delen niet soepel lopen en bijv. hydraulische klepstoters niet goed vullen. Daarom wordt een SAE-60 olie voor normaal gebruik afgeraden.

Uiteraard is één en ander ook afhankelijk van de motor zelf, sommige motoren wordt af-fabriek b.v. 10W60 voorgeschreven maar dit zijn over het algemeen motoren met een hoog specifiek vermogen en meestal een afgeleide van een race motor.

De keuze voor de soort olie is dus - naar mijn mening - afhankelijk van het soort gebruik en vooral wat de fabrikant voorschrijft, waarbij het je het laatste alleen aanpast als het eerste daartoe aanleiding aan geeft (b.v. 90% circuit gebruik).
Last edited by Maarten-Jan on Tue 30 Oct 2018 6:13, edited 1 time in total.
Maarten-Jan
 
Posts: 4572
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby Patrick RS » Mon 29 Oct 2018 11:06

Dus ik met mijn megane gewoon lekke rop 5w40 blijven rijden :D

Tanks voor je antwoord Maarten (Y)
User avatar
Patrick RS
Moderator
 
Donateur
Posts: 14660
Joined: Tue 19 Mar 2002 0:00
Car: Mégane 3 RS 250

Re: ACT: Mégane III RS Coupe

Postby Maarten-Jan » Tue 30 Oct 2018 6:15

Absoluut :D de fabrikant schrijft niet voor niets een bepaald type olie voor (D)
Maarten-Jan
 
Posts: 4572
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Return to Mégane



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group